måndag 29 november 2010

Turist i Bryssel

Att har gäster är bra på många sätt... Jag städar extra mycket, plockar undan och försöker att få vårt hem att bli så fördelaktigt det kan bli utifrån förutsättningarna som finns. En annan positiv effekt av att ha besök är att vi åker till ställen som vi inte har hunnit att besöka ännu...

I fredags eftermiddag gick jag och barnen med Henry och hans mamma på marknad en bit från vårt hem. Det var kallt, men mysigt att handla livsmedel utomhus och känna lukten av vin chaud och nygräddade våfflor. På kvällen var barnen hos Henry och åt pizza och tittade på film. Jag, Pär, Staffan och Mia kunde därför avnjuta god mat på restaurang utan barnen i sällskap. Det var första gången på väldigt länge som vi träffades utan barn och vad kul det var!

På lördagen fick Pär (och Staffan...) ta hand om barnen. Jag och Mia smet in på konstmuséet och beroende på några missförstånd fick vi se en del konst utan att betala en cent i inträde... Vi begav oss sedan till Sablon. Det är konstnärskvarteren i staden. Så mysig stadsdel!!! Små butiker med specialvaror, den mest udda var en butik för promenadkäppar. Vi hittade en fantastisk blomsteraffär och ett inredningsmagasin som föll oss i smaken. Det var inte sista gången jag var där.
Blomsteraffären i Sablon. Deras  färgsorterade "kyldisk" för blommorna var nog den snyggaste jag någonsin sett.   Ljuskronan i taket var gjord av horn av något hjortdjur. 

Vi träffade de andra nere i centrum och vi uppfyllde ett löfte vi givit barnen. Vi gick på tapasrestaurang med löpande band á la sushirestaurang. Mycket uppskattat, framför allt av de två yngsta i sällskapet.
Tapas på löpande band. Kul. Johan gav restaurangen fyra "toasters"...
Stärkta av tapas åkte jag och Mia vidare för att beskåda Art Nouveau-faderns, Victor Hortas, hem. En dålig karta och en mycket luddig vägbeskrivning i guideboken gjorde att vi efter närmare en timmes letande gav upp. Vi tog oss in till en av de stora handelsgatorna och fönstershoppade bl.a Gucci och Dior.  Innan vi åkte tillbaka hem stärkte vi oss med en öl och förundrades över att det fortfarande verkar vara okej att röka på barerna i det här landet.

Söndagen var, precis som en söndag ska vara, en lat dag. Vi tog spårvagnen ut till Tervuren och besökte Afrikamuséet. Belgien har en kolonialhistoria som man inte är stolta över idag.  På detta museum, byggt 1910, visade man upp mycket av det man hade tagit med sig från kolonin i form av växter, djur och konst. De hade även en utställning om de afrikanska staternas historia och en fotoutställning med bilder från kolonialtiden. Tyvärr hann jag inte att fördjupa mig på det sätt som jag hade velat beroende på de två yngsta i sällskapet... Precis som Sablonkvarteren är detta ett ställe som jag kommer att återvända till.
Ett misslyckat försök att visa hur stort Afrikamuséet i Tervuren är.  Vi fick bråttom till spårvagnen och jag tog bilden mer eller mindre springande. Huset är byggt för exakt hundra år sedan och är gigantiskt. Ett riktigt gammeldags museum.
Tyvärr gör sig vardagen påmind och våra vänner bytte den bitande kylan i Bryssel mot kylan i Sverige. I skrivande stund pudras hustaken med snö. Vi får väl se om det blir någon skola för barnen imorgon. Förra året stängde de skolan några gånger eftersom det hade snöat ca. 10 centimeter. I detta land har man inga vinterdäck och folk skakar på huvudet åt det trafikkaos som snön här orsakade. Känns det igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar