måndag 15 november 2010

Spöket Laban

"På västfronten intet nytt"... Ett uttryck som kan karaktärisera de senaste dagarna i vårt nya liv.

Regnet har verkligen öst ner och det har orsakat översvämningar på många håll i Belgien. Om jag har förstått tidningen rätt har även två människor dött beroende på översvämningarna. Det är tur att jag har bott i både Göteborg och Borås, det har gjort att man är van vid att vara ute även om det regnar på tvären... Den gamla devisen om att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder stämmer även i Belgien. Vad jag dock har observerat, och även fått höra av vänner som har bott i denna del av Europa tidigare, är att barnen här (och även de vuxna) inte har ordentliga regnkläder. Ganska fascinerande med tanke på att belgare ofta påpekar att Bryssel är väldigt regnigt... I lekparken igår var det bara jag och mina barn som hade ordentliga regnkläder och stövlar. Jag såg ett antal föräldrar som blev arga på sina barn när de inte kunde låta bli att hoppa i alla stora fina vattenpölar.

På onsdag är det dags för mitt första prov på kursen i franska. Jag har lyckats att hitta alla mina gamla tentaångestkänslor. Det innebär att jag är en pest för min omgivning och att det känns som om min egen undergång är nära. Mina kurskamrater skrattade åt mig idag och sa till mig att ta det lugnt. Jana, från Lettland, log och sa att det här gäller ju ingenting... Du behöver inte ens visa upp resultatet för dina föräldrar. Det fick mig på lite bättre humör. Som ytterligare humörhöjare gick jag ner på stan och shoppade lite efter kursen.

I eftermiddag har vi haft besök av "spöket Laban" i lägenheten. Uppenbarligen är "spöket Laban" intresserad av heminredning. Idag passade han på att dekorera vår vita soffa med permanent OH-penna... Kan han vara den nye Josef Frank?
"Spöket Laban" har dekorerat den vita soffan. Lite taskigt av honom att skriva Pontus namn spegelvänt. Nu måste vi  köpa en ny klädsel till soffan. Det har vi funderat på i flera månader, så vi får väl tacka "spöket Laban" för att det äntligen blir av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar