söndag 28 november 2010

Polisen och choklad

En hektisk vecka börjar lida mot sitt slut. Första advent knackar på dörren och ett av mina i-landsproblem är att jag inte har fått tag på någon mossa till adventsljusstaken. Hur ska detta sluta?

Under veckan som gått har jag stiftat bekantskap med samhällsnödvändiga inrättningar, polisen och posten. Förra fredagen blev jag av med plånboken på spårvagnen. I den låg bl a mitt körkort. I måndags var jag hos polisen för att göra en polisanmälan. Jag och(den flirtande) belgiske polismannen hjälptes åt att fylla i min anmälan på frengelska, dvs på en blandning mellan franska och engelska. Han var ungefär lika duktig på engelska som jag är på franska... Jag förundrades än en gång över byråkratin i detta land och undrade varför inte jag kunde fylla i blanketten själv via nätet, men det finns säkert någon mening med det.  Nåväl polisanmälan blev gjord och jag har nu beställt mitt nya körkort från Sverige. I samband med detta gjorde jag även upptäckten att man i detta land tömmer många av postlådorna väldigt tidigt, kl. 14.00. Till min stora lycka fanns det en utanför postkontoret som tömdes först kl. 19.00.

I samband med min utflykt till postkontoret stiftade jag en trevlig bekantskap. Jag hittade ett litet konditori med egen chokladtillverkning. Ljuvliga praliner inhandlades och de har fått en ny stamkund. Den som kommer hit får smaka.

I torsdags fick vi besök av goda vänner från Göteborg. De stannade hela helgen och jag återkommer med en rapport från helgens begivenheter så småningom. Jag vill ha mer besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar