måndag 8 november 2010

Hemma igen

Så är vi då tillbaka hemma i Bryssel efter en intensiv lovvecka i Sverige. Vi hann att träffa ganska många av våra vänner, men långt ifrån alla. Snart är det jul igen och då dyker vi upp i vårt gamla hemland igen.
Vi hann att mysa vid brasan i stugan. 

Svensk hummer, himmelskt god!

Jag var lite orolig för hur det skulle bli att åka tillbaka till Bryssel med Johan. Innan vi åkte till Sverige gav han oss varje dag i en veckas tid nostalgiska inlägg om vänner och platser. När vi körde in i Borås förra måndagen släppte han följande replik: "Jag stoppar hellre mitt huvud i en tunna med skit än åker tillbaka till Belgien." Jag såg då framför mig hur vi skulle få bära honom genom säkerhetskontrollen på Landvetter och hur han skrikande skulle klamra sig fast i larmbågen. Så blev det inte alls. God och glad gick han in i avgångshallen och humöret var på topp hela dagen. Min och Pärs tolkning av hans beteende är att det var bra att han fick åka till Sverige och träffa sina kompisar. Han insåg att det var ungefär som det brukar och att man kan träffas ibland och leka, trots att vi bor i Belgien. Han verkar äntligen ha förstått att han kan ha kvar sina gamla vänner, något vi har försökt att förklara för honom. Tidigare har han varje dag talat om att han vill flytta till Borås, men det har jag inte hört honom säga sedan vi kom tillbaka. Med andra ord känns det bra!

Största skillnaden mellan Sverige och Bryssel för tillfället är att här sitter löven kvar på ganska många av träden fortfarande. Idag kunde jag även bekräfta något som jag tidigare bara haft starka misstankar om. I detta land köper man köttfärs som är saltad och pepprad av charkuteristen. Köttfärssåsen har smakat salt sedan vi flyttade hit och nu förstår jag äntligen varför. Det tog bara två månader för mig att förstå det. Ibland är jag så blond...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar