torsdag 11 november 2010

Storm

Jag måste komma med en rättelse till mitt förra inlägg. Jag utökade min kunskapsbas angående köttfärs idag. Det anges om den är kryddad eller inte. Förutsättningen för att jag ska förstå det är att jag har lexikon med mig när jag köper mat. Det har jag inte unnat mig hittills. Men idag har jag lärt mig ett nytt ord, épice= krydda. Bra!

I måndags var barnen lediga eftersom det var studiedag för lärarna och i tisdags var det dags för utvecklingssamtal. Det som är annorlunda jämfört med det svenska systemet är att på Europaskolan ska inte barnen vara med. Det är ett samtal mellan lärare och föräldrar. Samtalet gick bra och jag och Johans duktiga lärare kunde konstatera att allt flyter på bra. Han är mycket gladare, trivs bra och är en bra elev att ha i gruppen. Givetvis finns det saker att förbättra, men så ska det vara.

Barnen framför skolan. Det går 3 000 elever på skolan. Man börjar vid fyra års ålder  och slutar när man är 18 år.

Igår, onsdag, var jag på min kurs igen. Jag förstod ingenting av vad läraren sa till mig och de meningar jag fick ur mig gick knappt att förstå. Oroväckande eftersom jag har prov nästa vecka och både hörförståelse och samtal måste jag klara då... I helgen ska det pluggas!
Ja, egentligen skull jag ha pluggat ordentligt idag också, men jag fick annat att tänka på. Jag gick på promenad med en vän. Vi hade tänkt promenera i parken som ligger i närheten av hennes hem. När vi kom dit var ingången till parken stängd. Det berodde på att det skulle bli storm i eftermiddag. När vi var där blåste det inte mycket och det hade inte börjat regna. Vi tog en annan promenadväg och efter en fika skulle jag cykla hem. Då hade det börjat blåsa och regna och när jag äntligen kom in genom porten till vårt hus tyckte min granne att jag hade varit modig som hade gett mig ut i busvädret. Nu öser regnet ned och det viner i skorstenens rökgångar och jag ska ge mig ut för att hämta barnen vid bussen...

Den, av polisen, avspärrade ingången till parken i vårt kvarter. Ett kommunalt beslut i våras gör att man spärrar av parken om det kan medföra fara för människor att vistas i den t.ex vid storm. Jag har aldrig hört talas om något liknande i Sverige.
För övrigt är det helgdag i Belgien idag. Man firar slutet på 1:a världskriget. Alla belgiska skolor är stängda och de flesta är lediga från sina arbeten. Europaskolan håller dock öppet. En av föräldrarna vid skolbussen i morse konstaterade att det inte skulle vara kul för tyskarna om man firade/hade ledigt beroende på att de förlorade kriget... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar