lördag 20 november 2010

Resultat, ficktjuvar och champagne

Igår fick jag veta resultatet på mitt test. Jag fick 75 av 100, gränsen för godkänt var 60. Jag är mer än nöjd. Jag klarade läs- och hörförståelse bäst och det sämsta resultatet var på det mail jag fick i uppgift att skriva till en vän. Jag är inte ett dugg förvånad över det...

Efter kursen åt jag lunch med en vän och shoppade lite kläder till barnen. Jag fick en bukett blommor. Det är en av de saker jag gillar med detta land. Blommorna här är billigare och finare än i Sverige. Förklaringen till det ligger i att de odlar mycket i växthus för export och en del hamnar på den inhemska marknaden.
Ett exempel på de vackra blommorna i Belgien. Jag fick betala 10 €, billigt! 


När jag hämtat barnen åkte vi in til centralstationen. Henrys mamma var ansvarig för ett event om fattigdom inom EU och det bjöds på foton, soppa och dans. Småtrevligt kan man väl sammanfatta det med.

På vägen hem vände den trevliga dagen till att bli otrevlig. Vi åkte spårvagn den sista biten och det var mycket folk och trångt. Jag stod nästan längst fram och de tre barnen stod också upp och jag försökte att hålla koll på dem. Samtidigt försökte jag att hålla koll på min väska. Det gick bra ända fram till stationen innan vi skulle gå av. Då blev det riktigt trångt när de skulle byta chaufför, därför öppnades dörren till föraren och det blev om möjligt ännu trängre. När dörren stängdes skingrades folkmassan och jag tittade ner på min väska och upptäckte att den var öppen... Plånboken var borta... Jag hade råkat ut för en pick pocket på exakt samma sätt som en av de brasilianska kvinnorna som hämtar barn vid bussen. Jag både sa och tänkte många fula ord... Frustration! Jag skyndade hem och ringde och spärrade mina kontokort. Det här kommer att bli en mycket billig helg, eftersom Pär är på konferens och jag har ca. 2€ att spendera...

Tur i oturen i detta sammanhang är att i stort sett allt i plånboken är sådant som man enbart kan utnyttja i Sverige. Jag hade ca. 50 € i kontanter och det är klart att det är irriterande att bli av med pengar. Det låter kanske lite konstigt, men jag tycker att det var tur att jag blev av med pengarna på detta sätt och inte behövde konfrontera någon som hotat mig för att få min plånbok. Nu blev det hela odramatiskt för både mig och barnen. Det enda jag funderar över är hur jag ska kunna hitta en "säker" väska. Jag tyckte nämligen att jag hade hittat ett bra alternativ. Men, men det är alltid ögonblicket som gör tjuven...

För att vända det negativa bjöd jag in Henrys mamma att dela en flaska champagne med mig när hon kom för att hämta sin son vid halv åtta. Det var det bästa jag kunde göra. Hon hade haft en vecka med mycket jobb och behövde slappna av och jag behövde få prata av mig lite. Det blev en bra avslutning på veckan. Även för barnen som fick spela wii ostört några timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar