söndag 4 september 2011

Multikultihelg

Bryssel är Europas huvudstad. Det märker vi varje dag. Här kommer ett exempel på hur en ganska vanlig helg kan gestalta sig.

I fredags kväll gick vi till marknaden. Det var varmt och skönt ute och vi satte oss på en av kvartersrestaurangerna och svalkade oss med en öl. Vid borden runt oss talades det franska, flamländska och finska. Efter en stund dök vår amerikanska granne upp och en stund var även vår franske granne på plats. När hungern började göra sig påmind, bestämde vi oss för att köpa med mat hem och sitta i vår trädgård i lugn och ro. Marokansk mat och grillad kyckling åts med god aptit. Det var en fantastisk, ljummen, kväll och vi satt ut till efter midnatt. Då hade vårt sällskap utökats med en brittisk granne. Många skratt blev det när hon undrade hur det egentligen var med den där grisen vi hade i trädgården... Speciellt roligt var det att vår amerikanska granne hade förklarat för henne att det var "a Swedish tradition". Brittiskan hade därför frågat en svensk på sitt arbete om denna tradition. Hennes kollega hade sett mycket frågande ut...

Även lördagen bjöd på varmt och skönt väder. Vi var bjudna på knytkalas hos en av Pärs kollegor. Pär hade skrivit upp att vi skulle ta med kakor. Eftersom han själv var tvungen att jobba på förmiddagen fick jag baka. Tycker ni att vi har en traditionell könsrollsfördelning i vårt hem så stämmer det, till viss del. Knytkalaset var trevligt. Jag har inte träffat så många av Pärs kollegor förut, så det var mest nya ansikten.  Jag fick chansen att bekanta mig med tyskar, irländare, italienare, britter, bulgarer och rumäner denna kväll. Jag fick dessutom bekanta mig med belgisk korpfotboll. Paret vi var hemma hos hade en fotbollsklubb som närmsta granne. När vi kom dit pågick en match. Pontus är tokig i fotboll och tjatade om att vi skulle gå dit. Jag följde med och det visade sig vara en match för män i 40-årsåldern. Pontus var övertygad om att det var Milan som spelade, eftersom de hade svart- och rödrandiga tröjor. Tyvärr var det ju inte Milan och jag jublade tyst när det var dags för halvleksvila efter en kvart...
Johan var tveksam till att knytkalaset skulle vara kul för honom.  När det visade sig att familjen vi var hos  hade två kaniner, som han fick leka med, tyckte han att det var ett bra kalas. 
Under natten bjöds vi på ett hejdundrande åskväder. Jag har sällan upplevt sådana oväder i Sverige. Vet någon om det blir kraftigare åskväder i dessa delar av Europa än i Sverige?

1 kommentar:

  1. Ang åskan: Under de drygt två år jag bott här nu har jag aldrig varit med om ett litet vanligt åskoväder, nä när de kommer så är koncentrationen på just oväder stor... Vet inte varför men så verkar det vara. Just de senaste veckorna har de även kommit väldigt ofta men ni missade nog det värsta för då var ni kvar i Sverige ännu.

    SvaraRadera