fredag 2 september 2011

Jobbångest och nya ord

Jag är trött på att mina barn har sommarlov. En del av er tycker att jag inte är klok som kan tycka på det sättet. Låt mig få förklara. Vi har varit lediga i åtta veckor tillsammans, det är få förunnat det vet jag. Jag och mina barn trivs bäst när vi kan varva lek med kompisar med lugna sköna dagar med bara familjen. Mixen krävs och den här veckan har det inte varit så mycket mix. Två dagar har de lekt med kompisar och resten av tiden har vi umgåtts. Då vill jag att det ska hända lite och det vill de också. Problemet är bara det att jag måste tjata på dem hela tiden för att de ska klä på sig, äta frukost, städa undan det de har lekt med osv. Jag är trött på att behöva säga till tio gånger att de ska ta på sig rena kläder på morgonen så att vi kan komma iväg ut. Jag ser med andra ord fram emot att skolan börjar på tisdag så att vi får in rutiner. Skoldagar vet de om att bussen går om de inte klär på sig i tid och de vill inte åka kollektivtrafik på morgonen. Det har de lärt sig den hårda vägen...

Jag har inte världens bästa humör för tillfället. Om en vecka ska jag börja undervisa och med båda barnen hemma är det svårt att hitta tid för att kunna sitta i lugn och ro och planera. Jobbångesten har kommit krypande den senaste veckan och nu har den mig ordentligt i sitt grepp. Det brukar vara ganska bra, för jag tillhör den typen av människor som producerar bäst med en viss påverkan av stress. Nu ser jag fram emot tisdag, då jag får några timmar för mig själv medan barnen är i skolan. En annan sak som stressar mig lite är att jag fortfarande inte har fått mitt schema eller fått veta hur många undervisningsgrupper jag kommer ha. På måndag får jag veta det och då vet jag om vi måste ha någon som hjälper oss med barnen någon morgon eller eftermiddag. Kontrollfreak som jag är stressar detta mig också.
Tur för Pär att det dröjer några år innan hans söner får köra den själva....
Allt är inte negativt. Vi har denna vecka upptäckt att det finns stora gröna grodor och sköldpaddor i dammen i vår park. Skolmaterial har köpts och skolväskorna ska snart packas med alla nya böcker, pennor och kontaktböcker. Pär har köpt en vespa för att kunna ta sig till och från jobbet snabbare än med bilen och jag har kört bil i Bryssel en vardag på förmiddagen. Barnen och jag har besökt leksaksmuseet, http://www.museedujouet.eu, som visade sig vara fullt med gamla leksaker och man fick leka med allt som inte var inlåst i montrarna. Det var ganska rörigt, men barnen tyckte att det var kul och vill gå dit igen.
Leksaksmuseet ligger i ett gammalt hus. Jag roade mig med att titta på den gamla inredningen, medan barnen lekte.  
Vi har skrattat ordentligt några gånger den här veckan. När vi var ute och åkte bil i onsdags stod det en afrikansk man vid ett övergångsställe. Mannen var helt klädd i bruna, lite blanka, skinnkläder i samma färg som mjölkchoklad. Pontus tittar på honom och utbrister: Han ser ut som han är gjord helt i choklad....Jag kunde inte hålla mig för skratt den gången. Mannen såg faktiskt ut som en chokladbit.

Johan har kommit över en katalog från Teknikmagasinet. Där finns det mesta. Bland annat väckarklockan Orgasm. Vad är det undrade han... Jag försökte att ge en så barnvänlig förklaring som möjligt. Man behöver väl ändå inte veta allt när man nyss fyllt nio år? Nu är det bäst bäst att jag försöker att få honom att göra något annat. Han meddelade just att han har kommit in på avdelningen för vuxenleksaker....

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt! Lika mycket som man längtar efter sommarlovet lika mycket kan man längta efter att det ska ta slut! Så allt blir som vanligt igen. Jag kan tycka att semestertider innebär mer jobb för mig, mindre tid för egna saker för då är alla hemma/lediga, mer mat ska ordnas och jag ska ta hänsyn till vad andra vill göra när jag i vanliga fall planerar och bestämmer över största delen av dagens timmar.

    Ja du! Det där med vuxenleksaker och sex är inte lätt! Men bäst är nog att vara ärlig, så har vi kört och det har funkat bra med våra tre. Och vid nio års ålder behöver det inte vara så detaljrikt ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Brysselkakan. Det blir mer att göra på semestern. I vanliga fall äter alla borta på lunchen. Nu ska man laga både lunch och kvällsmat och åtminstone för egen skull vill jag ha lite variation på maten. Min inspiration börjar ta slut på matområdet.

    Självklart ska man vara ärlig mot barnen då det gäller sex. Ofta vet de dessutom mer än man själv kunnat ana;)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tycker likadant, känner att det ska bli skönt med lite vardag from måndag när skolan börjar. Visst är det skönt med ledighet och inga tider att passa (framförallt på morgonen), men det känns som att jag bara lagar mat hela tiden, frukost, lunch och middag. Vi har också haft ett megalågt sommarlov sedan slutet av juni. Vardagen innebär rutiner på gott och ont.
    Elisabeth ( som ger sig till känna som regelbunden läsare här inne)
    Ses kanske på bloggträffen?!

    SvaraRadera
  4. Elisabeth: Vad kul att du ger dig till känna. Jag är av den uppfattningen att man måste ha lite tråkig vardag för att kunna uppskatta ledigheten.

    Jag kommer på bloggträffen. Det ska bli kul, men samtidigt känns det lite pirrigt.

    SvaraRadera