söndag 11 september 2011

Loppmarknad

Så var denna helg snart till ända och imorgon är det dags att träffa eleverna igen. Det innebär också att jag måste jobba en liten stund ikväll.

För ovanlighetens skull gick jag upp tidigt en söndag. Kvart över åtta var jag en fyra passagerare på spårvagnen. Jag bytte spårvagn mot metro och steg av vid Louise. Därifrån promenerade vi, två rödblonda svenskor. Vi fick oss ett gott skratt när två killar i 25-årsåldern tutade på oss när de körde förbi i sin cabriolet. Vi undrade om de drev med oss eller om de såg dåligt. Det här har jag uppfattat som en skillnad mot Sverige. Man får fler komplimanger av okända människor. På väg till bloggträffen igår gav en man på gatan mig en komplimang för färgen på min klänning. Inget man, spontant, brukar göra i Sverige.

Efter en kort promenad och en kort hissfärd kom vi fram till Vossplein. De har en loppmarknad med en hel del antika saker där. Har man inget bättre för sig en söndagsmorgon kan man gå runt där och förundras över alla saker som söker en ny ägare.
Allt mellan antika möbler och nytillverkade, afrikanska, Manneken  Pis kunde man köpa på loppmarknaden vid Vossplein. 
En ny tennservis för kaffe och te köpte jag inte även, om jag tyckte att kannorna var snygga.

Krokodilskinn i modell större och mindre var till salu. Jag kanske skulle slagit till och låtit tillverka ett par stövlar...

Passande namn på en klocka, Urtyp. Vi prutade på denna, men de blev inte nöjda med de 15 € som vi erbjöd. Det var nog tur för den hade varit ganska tung att släpa runt på. 
Om man ville få huvudvärk kunde man köpa denna fantastiska lampa. 
Efter loppmarknaden styrde vi stegen mot Sablon. På vägen dit var vi inne i en några mysiga antikvitets- och inredningsaffärer. Framme vid Sablon åt vi en god frukost på Le Pain Quotidien.
Naturell youghurt med färska bär smakade härligt till frukost.
Vi inspekterade även utbudet på antikmarknaden i Sablon. Jämfört med loppmarknaden var det dyrare, men objekten såg i många fall mycket fräschare ut.

Resten av dagen har jag försökt att kurera en ömmande hals. Jag får alltid ont i halsen i samband med skolstart och hoppas nu att det inte ska bli värre. En stor kopp te med citron och lite alvedon ska nog kunna få min kropp gladare.

4 kommentarer:

  1. Ja, inte var du långt från mig, bara runt hörnet ju! Inser att det var ett tag sedan jag gick på själva loppmarknaden, annars går jag ju förbi den nästan dagligen för den är ju där varje dag i veckan men ska vara störst på söndagar. Blev det inga fynd?
    Hoppas halsen blir bra snart!

    SvaraRadera
  2. Jag skraattde när jag insåg att det var andra gången på mindre än ett dygn som jag befann mig i dina kvarter. Komiskt eftersom jag aldrig varit där innan. Mitt sällskap fick med sig en silverskål hem. Jag hittade en kristallkrona, men den var lite för liten. Jag vill ha en kristallkrona i vår hall. Första året här köpte vi ganska mycket saker, men nu ska vi ta det lugnt ett tag och känna efter vad nästa investering ska bli.
    Jag hoppas också att halsen blir bättre, den är min akilleshäl...

    SvaraRadera
  3. Mitt tips är kolloidalt silver:
    http://www.ph-halsa.se/products/73?gclid=CN2v3ID5lasCFQUYzQodYw1lfw
    Gurgla med det när du känner du börjar bli förkyld.
    Dock vet jag inte vart du ska hitta det här, jag köper via svärmor.

    SvaraRadera
  4. Känns bättre i halsen idag, men tack för tipset. Jag tillhör dem som får halsfluss utan att få feber och kan behöva många trick för att mota allt halsont. Det värsta idag har istället varit nässelutslagen jag fått över hela bröstkorgen. Det kliar trots allergitabletter och kortisonsalva. Jag gissar att det är något virus som springer omkring och retas med kroppen...

    SvaraRadera