onsdag 6 oktober 2010

Passé composé

I måndags var jag i skolan och efter det sprang jag ner i centrum och kollade på stolar till matsalen. Jag insåg ganska snabbt att de stolar som vi hade som förstahandsval inte riktigt var kompatibla med vår plånbok. Därför tröstköpte jag snygga handdukar till ett av badrummen... Eftermiddagen bjöd på ett fantastiskt väder och jag och barnen gick till parken. Det kändes nästan som att komma till en zoologisk trädgård. Mycket fågelkvitter, som i mina öron lät exotiskt, och när vi så småningom traskade hem fick vi chansen att studera papegojor på mindre än fem meters avstånd.

Tisdagsmorgonen inleddes med en snabb promenad i parken. Välgörande. Efter det röjde jag lite i lägenheten och lekte "riktig" hemmafru genom att baka banankaka på de gamla bananerna. Sedan var det dags att slå upp läxböckerna. Jag tragglade mig igenom övningarna och läste sedan grammatikboken och, ta mig sjutton, mitt i all passé composé trillade en liten pollett ner. Jag började förstå en del av det franska språket. Oh, vad kul det kändes. Jag fick ändå mer "blodad tand" när jag lyckades att konversera med männen som kom med leveransen från IKEA på eftermiddagen. Jag kände mig ungefär lika stolt som ett litet barn som har lärt sig att klättra upp på en stol. Kvällen tillbringade jag på föräldramöte. Givetvis kunde jag inte hålla tyst när det skulle väljas klassrepresentanter... Finns det någon värre tystnad än när frågan om det finns några frivilliga har ställts? Alla sitter och skruvar på sig och hoppas att någon ska säga "ja". På vägen hem kommer jag på mig själv med att sitta och skratta. Åt Jimmie Åkesson i folkdräkt... Om man tycker  att den politiska situationen känns olustig och komplicerad i Sverige är det ingenting jämfört med Belgien. Här har man för tillfället inte ens en lyckats att bilda regering... Likheten med Sverige är att det även här finns främlingsfientliga partier i parlamentet, men här är de större... Hur vanligt det är med folkdräkt vid parlamentets öppnande ska jag försöka att ta reda på.

Mina nyvunna kunskaper i franska imponerade på mina kurskamrater. På stapplande franska kunde jag idag, onsdag, förklara vissa grammatiska regler för min amerikanska kurskamrat. Lycka!!!
Jag och barnen skulle egentligen ha åkt till Svenska kyrkan och ätit kanelbullar, men Johan har fått ont i örat. Därför har jag fått bekanta mig med det belgiska sjukvårdssystemet, till viss del. Jag är inte helt säker på hur det fungerar, men jag lyckades att beställa en tid hos en doktor på fredag. Med tanke på den klagosång som har hörts från ovanvåningen ikväll tror jag dock att jag måste försöka få en tid redan imorgon... Det medför i sin tur att jag inte kan följa  med Pontus klass på skogsutflykt. På föräldramötet igår berättade förskolläraren att det hade upprättats en polisanmälan mot skolan förra året efter skogsutflykten. När man åker iväg med en skolklass till skogen måste man rapportera det till polisen. Man ska ange varför man åker och vad man ska göra. I rapporten till polisen hade de skrivit att de hade lekt i skogen. Det får man inte i alla belgiska skogar... Exportera allemansrätten till Belgien nu!

2 kommentarer:

  1. Låter som om det är lite nya förhållningsregler att följa nere i "södra" Europa! Verkar dock spännande.

    Hemma på Teknis avslutade vi i förra veckan våra partidebatter som vi jobbat med på samhällskunskapen, och nu har vi kört igång ett område kring vetenskap, där vi till slut även ska skriva en rapport. Christoffer sköter sig alltså bra med andra ord ;)

    Fortsätt skriv!

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att ni klarar er bra utan mig! Christoffer är en klippa;) Det ni ska påbörja nu kommer ni att ha mycket nytta av när ni ska plugga vidare. Ha det gott!

    SvaraRadera