måndag 18 oktober 2010

Barnkalas

Fyra barnkalas på en helg är i mesta laget...

I helgen som gick var barnen bjudna på var sitt kalas både lördag och söndag. Med andra ord fyra kalas på två dagar. Det kräver en noggrann planering, om man som vi lever utan bil för tillfället. På lördagen hade vi tur, då firades kalasen i samma del av staden med en paus på två timmar. Precis lagom för att hinna äta lunch och förflytta sig till nästa kalas med kollektivtrafiken... Båda barnen fick därför vara med på två kalas den dagen... De var trötta när vi kom till kalas nummer två och det var jag också... Det var trevligt att träffa de andra barnens föräldrar. Jag fick svar på en hel del praktiska frågor som vilka ytterkläder som är bra att ha under vintern i Belgien och om det finns svenska scouter i Bryssel bland annat. Det är ganska många av dem som jag har träffat hittills som har bott här i 10-15 år och därmed kan de hur allt fungerar. En guldgruva för en rookie som jag.

Lunch på kinakrog mellan kalasen på lördagen. Man kan inte enbart leva på tårta och godis.
På söndagen krävde logistiken att båda föräldrarna involverades. Två kalas i två  skilda delar av stan. Pär och Johan hade turen att få skjuts med en av Johans klasskamrater, medan jag och Pontus fick lösa logistiken med hjälp av cykeln. Kalaset gick av stapeln på ett ställe som låg en bit från närmaste busshållplats och dessutom var det söndag och bussarna dit gick en gång i timmen. För min del innebar det mer än en och en halv timme på cykel. Det var skönt att få "lite" vardagsmotion. 

Söndag kväll innebar två trötta barn och en trött man. Tre slagna kalashjältar... Fast slagna på olika sätt...

1 kommentar:

  1. Hej Eva,
    spännande med nytt liv i annat land. Fick just reda på att en annan Eva jag känner flyttar med man och tre små barn till El Salvador. Sannerligen att "leave your comfort zone".
    Jag har aldrig varit i Bryssel och blev lite nyfiken efter GPs helgartikel.
    Skulle det passa, kommer jag gärna på besök i början av december för lite julshopping och moules & frites. Ryanair flyger, har jag kollat, sön-ons. Lite komp kan skolan bjuda på. Har ni fullt upp eller känner ni er sugna på besök? Mikaela

    SvaraRadera