torsdag 21 oktober 2010

Bussar

Det känns att man bor i en ganska stor stad på morgnarna. När vi väntar på bussen ringlar sig bilkön sakta förbi oss och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte behöver köra barnen. Det går ca. 60 bussar till skolan varje morgon och det är föräldraföreningen som ansvarar för denna service. Jag tycker att det är ett bra system. Mitt ansvar ligger i att lämna och hämta barnen i tid vid bussen på morgon och eftermiddag. Ombord på bussen finns chauffören och på eftermiddagen dessutom en person som är ansvarig för att barnen går av vid rätt hållplats. Barnen släpps inte av om det inte finns någon som hämtar dem. Om de inte blir hämtade får de åka med bussen tillbaka till skolan och så får föräldrarna hämta barnen där. Denna service finns för att minska trafiken vid skolan.

Precis som i Sverige är det många barn som blir skjutsade till skolan, trots att de inte har lång väg att gå eller cykla... Detta har jag länge ställt mig undrande till. Varför måste man skjutsa sina barn till skolan om de har mindre än en kvart att promenera och gatorna inte är speciellt hårt trafikerade? Vi lever i en värld där vi i väst oroas över att barn har en tendens att bli överviktiga, samtidigt som vi plockar bort mycket av den vardagsmotion som vi fick när ni var barn. Jag kan inte påminna mig om att det var speciellt många av mina klasskompisar som fick åka bil till skolan när jag gick i låg- och mellanstadiet. Trafiken nuförtiden är tätare och bilarna kör snabbare, kommer en del att tänka, men varför är trafiken tätare nu än för trettio år sedan? Jobbar fler människor? Har vi blivit bekvämare? Är kollektivtrafiken sämre än för trettio år sedan? Är det farligare att gå till skolan nuförtiden? Jag bara undrar...

Barnen åker skolbuss och det beror på att vi bor några kilometer från skolan och hade vi bott kvar i Borås hade de haft rätt att åka skolbuss med det avståndet. Det som skiljer Borås och Bryssel åt är att här får vi betala ur egen ficka för denna service. Det kostar ca. 9000 SEK/barn och år. Idag tycker jag att det är värt varenda krona/euro. Jag var tvungen att ta mig ut till barnens skola på morgonen för att lämna några papper. Jag hade 40 minuter på mig att ta mig dit för att vara där i god tid innan besökstiden tar slut. Spårvagnen kom på utsatt tid, men den anslutande bussen, som ska gå var åttonde minut, kom 17 minuter för sent. Det gjorde att jag kom två minuter efter besökstiden och fick vända och åka hem igen utan att kunna lämna mina papper. Jag skulle kunna åka kollektivtrafik med barnen till skolan varje morgon och betala ca. 5000 SEK/ år. Problemet i det fallet är att jag är ansvarig för att barnen kommer i tid till skolan och det kan bli nog så svårt med opålitliga busstider. När jag har sett till att barnen har kommit på skolbussen på morgonen ligger ansvaret hos busschauffören att se till att de kommer i tid. Det är värt ganska mycket pengar och framför allt tid och att vi slipper känna stress på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar