lördag 5 mars 2011

Karantän, Harry Potter och strejk

Karantän. Så känns mitt liv för tillfället. Magsjukan är så gott som över, men den där dagen när man bara ska vara hemma för att bli smittfri blir ganska påfrestande. Speciellt om man själv genomled den i måndags och sedan har varit fjättrad i hemmet för att ett av ens älskade barn har varit sjuk fram till idag. Nu när jag inte jobbar är det självklart vem som tar hand om sjuka barnen. På sätt och vis skönt eftersom det aldrig blir fråga om vem som behövs mest på sitt jobb en dag. Samtidigt påfrestande eftersom jag inte kommer utanför dörren förrän tidigast halv sex på kvällen sådana dagar. Utflykten till mataffären känns som ett äventyr...

Vad gör man då när man är hemma hela dagarna med krassliga barn? För tillfället läser vi Harry Potter. Vi har just avslutat den tredje boken i serien. Jag har längtat efter att läsa Harry Potter i flera år. När Johan var sex år frågade jag bibliotekarien på Stadsbiblioteket i Borås om man kunde läsa böckerna för en sexåring. Hon rekommenderade mig att vänta några år och jag tycker att hon hade rätt i det. Nu sitter Pontus med när vi läser och ibland är böckerna lite väl spännande för en så liten kille. Språket är också ganska avancerat med många, ganska svåra ord. Johan läser böckerna själv också, men det är många ord som han vill ha förklarat för sig. Framför allt är det ord som beskriver stämningar och känslor. Jag förstår verkligen varför böckerna har blivit så populära. Även jag tycker att de är mycket spännande och har ett läsvärde och ibland "tjuvläser" jag ett kapitel för att jag är så nyfiken... Harry Potter har verkligen blivit något stort. Fick via några gamla elever veta att man kan läsa en kurs i litterturvetenskap på ett universitet som grundar sig på böckerna. En modern klassiker är det helt klart. Nu har vi läst ut den tredje boken och det innebär att det är familjefilm som fredagsmys. Harry Potter 3... Man får se filmen först när man läst ut boken.

En annan sak jag gör, alldeles för mycket, sådana här dagar är att läsa tidningar på nätet. Snabbt försvinner några timmar och jag har förhoppningsvis blivit lite mer allmänbildad. Tvätta och städa är två andra sysslor som jag antagligen kunde syssla med, men som jag är fantastiskt duktig på att skjuta upp. Imorgon är en annan dag, som Christer Björkman så falskt sjöng en gång i tiden, kan jag mer eller mindre göra till mitt ordspråk. Jag prioriterar att hänga med i vad som händer i världen, även om jag kan tycka att det är lite väl mycket för tillfället. De geografiska områden som dominerar nyheterna för tillfället är inte de som brukar göra det. Det geografiska och kulturella avståndet gör att många (inklusive mig själv) är dåligt uppdaterade när det t.ex gäller Libyen. En annan nyhet som intresserat mig den här veckan är att man i Kina har tagit in utländska journalister till förhör om varför de har befunnit sig på platser där man sammankallat till demonstrationer. I det stora, folkrika, landet i öster följer man givetvis också hur upproren mot diktatorerna i norra Afrika har utvecklats och givetvis är man rädd för att det ska sprida sig till Kina. Då kontrollerar man misstänkta uppviglare på alla sätt och vis.

Vi har varit ute och fått lite frisk luft några gånger. En eftermiddag var vi i parken och letade vårtecken. Vi hittade en del, men fick gå hem tidigare än vi tänkt oss eftersom Pontus trillade i den lilla bäcken.
En gigantisk, blommande, forsythiabuske i parken. Vårtecken!
En annan eftermiddag fikade vi i trädgården för första gången det här året. Studsmattan var det ställe som låg mitt i solen och solen värmde oss så gott.
Första gången vi fikade på studsmattan.
Idag, fredag, var det generalstrejk utlyst och det annonserades stora störningar i kollektivtrafiken och i handeln. Pär tog därför bilen till jobbet tidigt idag och vi ställde in Pontus fotbollsträning. Nu visade det sig att kollektivtrafiken fungerade, åtminstone delvis, och vår planering var kanske lite överdriven, men det kan man ju aldrig veta i förväg. Däremot blev vi förvånade när vi märkte att en av "våra" mataffärer var stängd idag beroende på strejken.
Grève - strejk i mataffären. 
Denna kväll gick vi till marknaden och åt lite tapas och köpte med oss kvällsmat hem.  Det är så mysigt att titta på allt man kan köpa (mest mat) och att få chans att prata lite med lokalbefolkningen. Att det dessutom var strålande sol, om än något kallt, gjorde inte saken sämre...
Det var mycket folk på marknaden. Fint väder och fredag och strejk är bra för kommersen.
I helgen ska Pär och pojkarna ha grabbhelg. Jag åker till Paris bland annat för att fira min för detta sambo som fyller 40... Kan det verkligen stämma? Hon fyllde nyss 25...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar