söndag 20 mars 2011

Europaparlamentet

Jag har gjort det!
Jag har varit på guidad tur på Europaparlamentet.
En av parlamentets plenisalar. Den andra finns i Strasbourg. 

Man fick en audioguide som berättade på något av de 23 officiella språken om parlamentet. Det blev en ordentlig genomgång av parlamentets historia, verksamhet, befogenhet och anknytningen till de andra institutionerna i EU. Informationen var ungefär densamma som man kan få från EU-upplysningen. Med andra ord lärde jag mig inte så mycket nytt, men nu har jag sett plenisalen och några av byggnaderna. Jag kan rekommendera ett besök. Det kostar gratis och är allmänbildande. Jag måste erkänna att innan vi flyttade hit hade jag inte riktigt förstått hur mycket folk som arbetar inom EU och hur många stora byggnader som det behövs för organisationen. Stora delar av centrala Bryssel präglas av byggnader som används av EU och det är inte utan att man förundras över hur många människor som har sina arbetsplatser i dessa byggnader.  Nästa tanke som slår mig är att det inte är konstigt att det EU kostar så mycket pengar. För det är inte enbart i Bryssel som många arbetar för EU, Luxemburg och Strasbourg präglas också av de institutioner som ligger där.

En viktig fråga i vårt liv just nu är budgetnedskärningarna inom skolväsendet. Det är ganska stora besparingar som ska genomföras och risken är stor att det kommer att påverka undervisningens kvalitet. Blir man tvungna att skära i utbudet av valbara kurser? Lönerna inom skolsystemet sänks med 20% för de som får nya kontrakt. De som redan har sina jobb påverkas alltså inte av lönesänkningen. Lärarna är dock oroliga för hur det kommer att påverka rekryteringen av nya. Hittills har lönerna varit så pass höga att medföljande partner inte måste ha ett jobb för att man ska kunna försörja familjen. Vilka kommer att söka dessa tjänster nu? Bara människor utan familj? Samtidigt ökar antalet elever på skolorna hela tiden och enligt rektorn på barnens skola behöver de tre nya svenska lärare på primärsektionen inför hösten. Det är omöjligt att rekrytera tre svenska lärare lokalt i Bryssel. Därför behöver man rekrytera från Sverige och det betyder att svenska staten ska betala lärarnas löner. Detta förhandlar man om för tillfället.  Lokalanställda lärare har en lägre lön än de som rekryteras från respektive land.

I torsdags kväll var det konsert på skolan för den svenska sektionen. Alla klasser på primär uppträdde med egna sångnummer och de var jätteduktiga. Mycket tid har lagts ned på att planera och lära sig alla sånger. Jag är nästan mest imponerad av hur de lyckades att få barnen att sitta stilla på scenen och vänta på att det skulle bli deras tur... I samband med denna konsert såldes fika. Vinsten från fikaförsäljningen går till att köpa nya böcker till den svenska delen av skolbiblioteket. För att skolbiblioteket ska kunna hålla öppet för de olika språksektionerna drivs det med hjälp av föräldrar som är där och volontärarbetar. Varje familj betalar också en summa pengar till skolbiblioteket vid inskrivning. Annorlunda mot svenska förhållanden.

De båda gossarna var fortfarande trötta och inte alls lika glada när de vaknade i fredags morse. Mitt i morgonstressen blev jag ombedd att jobba. När barnen satt på skolbussen gick jag hem och gjorde mig i ordning och tog cykeln ut till skolan. Det var första gången jag cyklade dit och det tog 20 minuter. Klart snabbare än att åka tunnelbana och buss. Problemet i fredags var att jag skulle ta med barnen hem. Det löste sig tack vare en lång lunch då cyklade jag hem och tog kollektivtrafiken tillbaka. Det var tur, för det började ösregna på eftermiddagen och vi hade tur och fick åka bil hem med en av våra busskompisar. Pontus hade feber och kräktes på kvällen. Lördagen tillbringade jag i hemmets lugna vrå. Jag sydde nya gardiner till köket och kände mig lite duktig...

Idag har vi kört Pär till Charelroi.  Pärs farmor gick ur tiden för några veckor sedan, vid 90 års ålder och på tisdag är det begravning i Sverige. Vi ger Ryan air en ny chans att visa vad de går för... Jag är dock inte imponerad av deras skyltning då det gällde utfarten från parkeringen vid flygplatsen. Jag var inte den enda som körde fel... Jag är med andra ord ute och kör bil i Bryssel på egen hand och det svåraste idag var att backa in bilen på vår parkering inne på gården. Om inte det var så knepigt skulle jag köra bil oftare... Vi är inte helt tillfreds med hur hyresvärden har löst parkeringen för oss hyresgäster. Om alla tre hyresgästerna hade varsin liten Smart skulle det inte vara några problem alls...

4 kommentarer:

  1. Bra att ni övar på att hämta/lämna folk som åker med Ryain Air från Chareloi... ;-)

    /Sören

    SvaraRadera
  2. Man bli, med tiden, otroligt duktig på att få in sin bil på trånga ställen när man bor i denna stad! Har ni backvarnare? Är så tacksam över vår, guld värd!

    SvaraRadera
  3. Sören: Det kan bli "knivigt" för oss att hämta er på fredag. Ni landar vid fyratiden antar jag. Jag måste hämta barnen vid skolan kl. 16.30 och eftersom Charleroi ligger ca. 50 km. söder om stan och vi bor i de norra delarna går ekvationen inte riktigt ihop. Pär kommer bara att vara på jobbet torsdag och fredag denna vecka och kan inte gå tidigare på fredag. Däremot kanske jag kan köra er när ni ska åka hem.

    SvaraRadera
  4. Brysselkakan: Jag funderar starkt på att ta en lektion på körskola för att lära mig den ljuva belgiska fickparkeringskonsten. Vi har parkeringsvakt både framåt och bakåt och det hjälper. Vår bil är ca. 30 centimeter för lång för att det ska gå smidigt att backa in den på parkeringen på gården. Det blir mycket fram och tillbaka och otåliga barn i baksätet... Men, men det är bara att öva eftersom vi antagligen kommer att bo i den här lägenheten minst tre år.

    SvaraRadera