tisdag 28 september 2010

Rivstart på veckan

Flera milstolpar passerades under gårdagen.

För första gången på nästan exakt 20 år öppnade jag en lärobok i franska. Det gick sådär. För mitt ego hade det helt klart varit bättre om jag hade börjat en nivå ner, dvs som debutant. Men livet är fullt av utmaningar och här dök det upp en. Jag hoppas att självstudier leder till att onsdagens lektion känns mindre jobbig. Det var en salig blandning av personer i gruppen. En spansk diplomat, en journalist från Tchad, ett antal kvinnor och män som jobbar "a la maison" ( till den gruppen räknas jag...) och en amerikansk kvinna som jobbar som kock hos förmögna människor är några exempel. Kan bli hur intressanta samtal som helst, speciellt med tanke på att all konversation i klassrummet ska vara på franska... Jag lyckades att få ihop kanske tio meningar under två och en halv timme.  Ni som känner mig förstår hur mycket som bubblade inne i mig och som jag inte kunde få fram. Frustration!

Efter skolan försökte jag att köpa ett månadskort för kollektivtrafiken. Kön ringlade lång och efter en halvtimme i kön insåg jag att jag skulle få stå minst två timmar. Jag gav upp och ska hänga på låset när de öppnar någon dag. För att fortsätta på kommunikationsspåret, kan jag meddela att jag har spräckt nollan då det gäller bilkörning. Det gick bra, men ni som tycker att Knallerondellen i Borås är jobbig att köra i är välkomna till Bryssel för att förstå vilket under av ordning den är... Här är rondellerna fyrfiliga och trafiken är ganska hetsig. Samtidigt är de bra på att släppa fram en om man använder blinkers. Visst var det några som tutade ilsket efter mig, men det bryr jag mig inte om. Mitt största problem när det gäller bilkörning är vår port till garageinfarten. Den är elektrisk, men saknar rörelsesensor och det innebär att den står öppen ca. 5 sekunder sedan börjar den gå igen. Om man inte är uppmärksam, då blir det repor i lacken på bilen...

Jag var på föräldramöte på kvällen och träffade Johans lärare. Modershjärtat höll på att brista av stolthet när engelskläraren sa att han var "perfect", när jag frågade om vi behövde öva något extra eftersom de andra barnen redan har läst engelska i ett år. En klar skillnad mellan den svenska skolan och Europaskolan är allt som man ska betala ur egen ficka. Hittills har vi köpt själva eller betalat för läroböcker, avgift till skolbiblioteket, skolans idrottskläder (obligatoriska), administrationsavgift, avgift för skolbuss och skollunch och pengar till klasskassan. I ett kommande inlägg ska jag berätta hur mycket pengar det handlar om. Det är inga små summor... Oj, vilken "cliffhanger" det blev...

För övrigt kan jag meddela att belgacommannen kommer hit på torsdag. Jag håller tummarna för att han kan ordna en bra uppkoppling åt oss då. Om han lyckas ska jag visa er lite bilder.

4 kommentarer:

  1. Det verkar som om ditt modem är stabilare än skolans trådlösa! Om jag får gissa så tror jag att dina teknikproblem löser sig snabbare än våra ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag hoppas på mest. Jag hoppas att era problem löser sig före våra. Har just för tillfället en fransos i källaren som kopplar kablar... Om han fixar det här kanske jag kan skicka honom med nästa flyg till Göteborg...Det går nog snabbare än att få dit ADK...

    SvaraRadera
  3. Kul att hänga med dig på din blogg. Jag har inte heller fattat vitsen med blogg tidigare men har man något av intresse att förmedla är det ett fint forum. Och vad spännande med klasskamrater från hela världen. Undra om Jimmie hade trivts? Vive la vie cosmopolite! Biz

    SvaraRadera
  4. Det är inte bara lärare som är inne och läser, utan också en och annan av dina före detta elever följer dina dagars äventyr! Låter spännande där nere, fortsätt skriv - sidan är sparad på "top sites". Kör hårt!

    SvaraRadera