lördag 18 september 2010

Exotiska Bryssel

Tittade ut genom köksfönstret idag på morgonen. Jag ser en fågel i en trädtopp. Inget konstigt med det, en duva, tänker jag. Eller, nej det är ingen duva. Det är en... papegoja.  Jag tittar igen och säger till resten av familjen att det sitter en papegoja i trädet utanför köksfönstret. Johan jublar. Det passar helt in i hans värld, så intresserad som han är av djur. Snabbt kommer frågan om vi kan fånga den... Inte troligt, säger jag. Pär berättar att han ser papegojor varje dag på väg till jobbet. Det här måste undersökas. Något säger mig att papegojor inte tillhör den vanliga faunan i Belgien. Slår på nätet och får mycket riktigt veta att det är ett ganska nytt fenomen. Dessutom verkar det vara ett ganska ovälkommet fenomen. Papegojorna förökar sig i snabb takt och har börjat hota de inhemska arterna. En av anledningarna till att papegojorna kan trivas i Belgien är de allt varmare vintrarna. Än en gång blir vi påminda om klimatförändringarna och dess baksidor. I Bryssel har det nu gått så långt att man har börjat göra upp planer för hur man ska kunna sterilisera papegojorna, för att på så sätt skydda de inhemska arterna. Så hade jag lärt mig något nytt. Ett mål jag har varje dag.

Efter att ha skruvat ihop ett antal Billy,  en Malmbyrå och kontorsstolen Torbjörn, åker vi spårvagn in till centrum. Barnen tycker att det är spännande. Nästan lite exotiskt. Det är också ganska exotiska kvarter som leder oss in mot staden. Vi passerar bland annat Gare du Nord och jag börjar fundera på varför det i många europeiska storstäder ofta ligger ganska "exotiska" kvarter runt järnvägsstationerna. Jag kommer inte på någon bra förklaring och vi går av spårvagnen och ger oss ut i trängseln på en av de stora affärsgatorna. Vi äter en god lunch på ett anrikt brasserie och jag gör jag nästa exotiska upptäckt. I vilket fall som helst tycker jag att det känns exotiskt när det växer fikonträd med färdiga frukter mitt inne i Bryssel. I Sverige har jag fått för mig att man måste vinterförvara fikonträd, rätta mig gärna om jag har fel.

Idag har jag börjat förstå varför man måste stänga skolorna i Bryssel när det är tio centimeter snö ute. Jag har flyttat söderut - till en exotisk stad...

1 kommentar:

  1. Härligt å se att Brysselfrun kommit igång!! Ska bli trevligt att få följa erat nya "exotiska" liv =). Klockrent namn på en blogg ;)
    Här hemma är det mindre exotiskt... 7 grader å regn. Ha det bäst å kram familjen =) Hanna

    SvaraRadera