torsdag 30 september 2010

Plugg och hetlevrade belgare

Idag har vi äntligen fått en ordentlig internetuppkoppling. Teknikern från belgacom var här i nästan tre timmar. Det visade sig vara mycket komplicerat, eftersom det inte fanns "vanliga" ledningar in i huset. Denne man talade enbart franska och jag blev jag tvungen att involvera en av grannarna som var hemma för att få hjälp med att förstå. Som "tack" blev hon utan tv, telefon och internet en stund... När teknikern äntligen var klar hade jag kunnat kyssa honom av glädje - men det gjorde jag inte...

Det märks att vi har flyttat söderut på flera sätt. Det är faktiskt lite varmare här än i Sverige och framför allt är människorna lite mer hetlevrade. Igår anordnade facket en jättestor demonstration inne i de centrala delarna. Det gjorde att kollektivtrafiken inte fungerade som den skulle. Enligt grannarna hade trafiksituationen varit helt fruktansvärd under eftermiddagen. Vi märkte inget av det, men om jag inte hade varit tvungen att hämta barnen vid bussen skulle jag gärna ha åkt in och tittat på demonstrationståget. Det verkar "jäsa i leden" på flera ställen. Sophämtningen fungerar inte som den brukar, enligt grannen på grund av strejk. Jag kan tänka mig att de svenska medierna har rapporterat om den vilda strejken på flygplatsen i Bryssel. Som sagt var är belgarna lite mer utåtagerande än svenskarna. Ett exempel på det fick vi idag på morgonen.  Chauffören på barnens skolbuss blev irriterad på en liten lastbil, som sånär repade bussen, när den försökte att köra förbi. Lastbilen stannade då de höll på att fastna i bussens backspegel. Då rusade busschauffören ut mitt i gatan och stod och skrek och gapade åt lastbilschauffören..Jag har svårt att tänka mig att något liknande skulle inträffa i en svensk stad. Där hade nog busschauffören skickat en arg insändare eller dagens ris till lokaltidningen.

Jag har tillbringat min dag över franskböckerna. Vi får alltid en läxa att göra. För mig tar det ungefär en timme. För de som förstår allt går det nog betydligt snabbare. Min nya strategi är att jag ska göra de kapitel i boken som ingår i debutantkursen. På det sättet hoppas jag att de 20 år gamla kunskaperna fräschas upp igen. Det innebär att jag har hängt över mina böcker i fyra timmar sammanlagt. Och jo, jag har nog blivit lite bättre på franska. Jag klarade av att berätta för brasilianskan vid bussen vad jag hade gjort idag. Framsteg!

2 kommentarer:

  1. Comment vous Appelez-vous? Mon nom est Jeanette.

    Är du impad? Det är jag. Franska 1 på Medborgarskolan i Borås lämnar mycket kvar att önska. Axel blev helt förtvivlad och vill nu flytta till ett engelskspråkigt land, läraren (en algeriska man) talade mest franska med oss och förklarade ingeting på svenska - så mamma försökte förklara det hon inte förstod själv - KAOS mao, Kenneth såg ut som en vilsen Pumba på Roasjövägen...men men skam den som ger sig.
    Kommande vecka kommer att avslutas i huvudstaden dels på riksbanken dels med småmys med gubben min.

    Det är kul att läsa din blogg - det är det många som gör...det gör också att du inte känns så långt bort. Ha en bra helg Eva så hörs vi.

    Au revoir Jeanette :-)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i att se ut som en vilsen Pumba... Vår lärare talar bara franska med oss och läromedlen är enbart på franska. Jag får slå upp vartenda ord i övningsboken, för att förstå vad jag ska göra, hahaha. Fördelen för min del är att jag kan öva varje dag eller rättare sagt måste öva varje dag. Jaghar bestämt mig för att inte ge upp, så det får ni inte heller göra. Hoppas att helgen är bra. Tack för dina snälla ord om bloggen. Ibland känns det som att jag mest skriver för mig själv...

    SvaraRadera