söndag 19 september 2010

Bilfri söndag

Förmiddagen tillbringades med att skruva byråar. Efter det blev det en vända på studsmattan. Vi åt lunch och sedan bytte Pontus om till geparddräkten, det var dags för Hawaiifest. Det första barnkalaset i Bryssel. GPS:en ställdes in och vi styrde kosan mot kalaset. Pär kommenterade glatt för barnen att det var väldigt många som gjorde cykelutflykter på söndagar i Belgien. Vi körde vidare och tyckte att det var konstigt att folk cyklade mitt i vägen och inte höll in till kanten för bilar. Det var väldigt lite bilar ute och helt plötsligt slog det mig att jag förra veckan sett en stor annons utanför en affär om bilfri dag den 19 september... Jag påminde mig själv om att jag ska undersöka om det finns någon engelskspråkig tidning. Min mediebevakning består, för tillfället, av de svenska dagstidningarna på nätet. Det är dags att det blir ändring på det. Jag måste veta vad som händer i mitt nya hemland. 
Framme vid kalaset fick vi bekräftat att det var bilfri dag i Bryssel en gång om året. Denna dag inföll i år den 19 september. Idag var det förbjudet att köra bil och man kunde få böter om man gjorde det... Vi skrattade lite åt det och tackade vår lyckliga stjärna för att vi hade en tyskregistrerad hyrbil för tillfället. Om vi blev stoppade av polisen kunde vi alltid leka tyskar och säga ”Es tut mir wirklich leid. Ich hatte keine Ahnung...”  Vi kom hem utan att bli stoppade. Det här med bilfri dag är verkligen inte dumt. Det har varit väldigt lugnt på gatan idag och människor verkar inte vara stressade. Varför har man inte bilfri dag oftare? Det måste ge positivt utslag både för människor och miljö. Vi som bor i tätorterna skulle nog  kunna undvara bilen någon dag då och då. Om man bara vet om det i förväg kan man planera in den bilfria dagen. Jag vet att vi i Sverige också försöker att ha bilfria dagar emellanåt, men mig veterligen är det inte belagt med böter att köra bil de dagarna. det är kanske tyvärr det som krävs för att det ska fungera... Money rules...
Bil är för övrigt ett återkommande samtalsämne i vårt hem. För tillfället har vi en hyrbil. Att hyra bil en månad blir dyrt, mycket dyrt. Det har dessutom visat sig vara ganska onödigt att ha bil här under veckorna. Pär åker spårvagn till och från jobbet och sparar 40 minuter varje dag på det sättet, jämfört med att åka bil. Barnen åker skolbuss till och från skolan och det innebär att jag inte behöver sitta i bilköer på morgonen eller försöka att hitta en parkering för att kunna lämna/hämta dem i skolan. När jag börjar min språkkurs om en vecka tar jag mig dit med hjälp av kollektivtrafiken på 15-20 minuter, inklusive byten. Jag kan säkerligen cykla dit om jag vill. Kommer familjen Fäldt inte att ha någon bil i fortsättningen då? Fick jag bestämma skulle vi nog inte ha det. Nu råkar vi dock vara två som bestämmer i vår familj och min lagvigde kan inte tänka sig ett liv utan bil. Därför beställdes en ny bil för en vecka sedan, leverans blir det första veckan i januari. Fram till dess får jag min vilja igenom. Vi är bilfria och hyr bil om vi vill åka någonstans dit tågen inte går. Men tågen går till ganska många platser härifrån... T ex tar det 80 minuter att ta sig till Paris med tåg. Dit ska jag snart åka. 

1 kommentar:

  1. Jag håller på dig. Det är både mer eknomiskt och miljövänligta att hyra bil när det behövs. För de intjänade pengarna kan du köpa dig något riktig snyggt i Paris, eller hur? Dessutom håller hela familjen konditionen i trim det blir ju en del promenader :)

    SvaraRadera