söndag 26 september 2010

Dålig uppkoppling och bra helg

Vi väntar fortfarande på "belgacommannens" återkomst...

Hittills har jag tillbringat närmare en timme i telefonkö till belgacom, utan att komma fram. I svenska telefonköer brukar man få veta vilket könummer man har och hur lång tid det beräknas ta innan man får hjälp, den servicen har man inte på belgacom. I Sverige brukar man kunna ringa till telefonbolagen även på helgerna. Det kan man inte i Belgien. Här är man hänvisad till måndag-fredag kl. 8-18.30.  Jag känner mig som en bortskämd svensk...

Jag håller på och anpassar mig till det belgiska samhället. Det innebär att man inte kan räkna med att matbutikerna är öppna efter kl. 20 på kvällarna och att de är stängda på söndagarna. Alla affärer är stängda på söndagarna, utom butikerna på turiststråket i den centrala delen av Bryssel. Däremot är många butiker öppna till kl. 19 på vardagskvällarna, inklusive lördagar. Det är bara att anpassa sig och lägga om sina inköpsvanor.

Hur är det då med priserna på dagligvaroror i Bryssel jämfört med Borås? Än en gång kan jag konstatera att jag har varit bortskämd i Borås. Igår stod jag i affären och skulle välja tvättmedel. Inget paket kostade under 7 euro, alltså närmare 70 kronor för ett paket tvättmedel, mycket dyrare än jag är van vid. Samma sak är det med maskindiskmedel, mjölkprodukter och kött. Det är mycket dyrare här. Vi behöver inte svälta, men man funderar givetvis varför vissa varor är så mycket dyrare. Har vi så mycket subventioner på våra varor i Sverige?

Helgen har varit bra. Igår var vi i Antwerpen på zoo. Ett av de äldsta i Europa, grundat 1843. Det ligger mitt inne i Antwerpen, bredvid centralstationen. Med andra ord har det helt andra förutsättningar än Borås djurpark. Parken är väldigt vacker, men djuren har inte så stora hägn. Det finns en väldigt fin avdelning med reptiler, amfibier och fiskar. Johan var nöjd när han fick möjlighet att klappa en frigående leguan.

Resten av helgen har vi försökt att få ordning i lägenheten. Sex Billy är snart fyllda med böcker och antalet flyttkartonger i lägenheten har minskat drastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar