söndag 27 november 2011

Besök på flera sätt

Det finns flera anledningar till att det inte har uppdaterats här på lite mer än en vecka. Jag har haft fullt upp med jobb, plugg och besök.

Förra söndagen kom min före detta kollega och vän, E, hit. Hon var beordrad att ta ledigt beroende på för stor kompbank. Hon valde att besöka mig och det uppskattar jag mycket.

I måndags följde hon med mig till jobbet på förmiddagen. När vi kom till personalrummet möttes vi av ett hav av människor. Något mycket tragiskt hade inträffat under helgen. En av de anställda hade mördats av sin man. För min del har det varit sådant som jag hittills bara har läst om i tidningarna. Trots att jag aldrig hade talat med personen i fråga eller ens hälsat på henne grips man av att någon ska behöva sluta sitt liv på det sättet. Tankarna hamnar snabbt hos hennes barn som nu har mist sin mamma och sin pappa. För E:s del innebar det att hon fick följa med på mina lektioner istället för de lektioner jag hade planerat tillsammans med mina kollegor.

I tisdags åkte vi ner på stan efter frukost och hann med att se kisspojken och Grand Place bland annat. Jag försökte att få tag på legokalender till barnen, men misslyckades, än en gång... Jag lyckades att dock att köpa choklad av olika fabrikat och den har vi ätit av under resten av veckan. Vi åt en god lunch och strosade runt lite innan det var dags att åka hem för att hämta upp barnen.

Onsdag innebar ännu ett välkommet besök för vår del. Rörmokaren kom hit. Vi har väntat på honom i sex veckor... Nu var det inga akuta problem, men två av tre duschar har kalkat igen och vi har bara haft en dusch, i gästrummet, som fungerat. De fixade duscharna och kranarna till handfaten. Nu väntar vi bara på att någon ska laga porttelefonen. Sedan tre veckor tillbaka finns det ingen risk att vi får oväntade besök eftersom det inte fungerar att ringa på porttelefonen. Man kan väl utan att överdriva påstå att huset vi bor i inte är direkt prioriterat av ägarna. Ett annat hus som var prioriterat av ägarna var arkitekten Hortas . Det besökte vi i onsdags eftermiddag och det var ett fint exempel på art nouveau här i Bryssel, men lite tråkigt om man har besökt Barcelona och Gaudís hus.

Torsdag förmiddag tog vi spårvagnen ut till Tervuren. En väldigt mysig spårvagnstur som till viss del går genom lövskogen. Målet för dagen var Afrikamuséet. Ett stort gammalt naturhistoriskt och etnografiskt museum byggt i början av 1900-talet. Ett monument över den belgiska kolonialtiden, som man idag försöker att ge en nyanserad bild av. Eftersom det snart ska stängas för renovering har man även öppnat upp magasinen i källaren. Därnere bland alla uppstoppade djur, och med en inte så angenäm doft i näsan, dementerar man det gamla ryktet om att det tidigare skulle ha funnits uppstoppade afrikaner på muséet. Man påstår att ryktet kunde härledas till två mumier som funnits (finns?) i samlingarna. En sak som vi speciellt lade märke till var att de har tagit bort hornen från alla noshörningar som visas på muséet. Det beror på de stölder av noshörningshorn som förekommit på olika platser.
Några skallar i källaren på Afrikamuséet. 
I fredags morse vinkade jag av E och fortsatte sedan till jobbet. Efter ännu en dag på jobbet/ i skolan kom vi hem och fick träffa Henry för första gången på länge, ett kärt återseende för alla tre pojkarna, de leker väldigt bra tillsammans.

Igår fortsatte jag min jakt på legokalender, men får nog se mig besegrad. Det får bli en annan lösning på årets julkalender. Vi fick upp några av stjärnorna och ljusstakarna igår, men upptäckte att vi måste komplettera vårt glödlampeförråd lite för sent. De inköpen får vänta till måndag eller tisdag, eftersom affärerna är stängda på söndagar. Vi var bjudna på middag igår, men fick lämna återbud då Pontus är lite krasslig. Istället fick vi skypea med våra vänner som hade julfest. Vilken fantastisk uppfinning det är med skype. Det är så kul att se sina vänner ibland och igår kände vi oss nästan delaktiga i julfesten.

Vi tände det första ljuset idag, åt några pepparkakor och kände lite julstämning, trots att löven fortfarande sitter kvar på en del av träden och att det idag var tio grader varmt ute.

4 kommentarer:

  1. Lego-kalendern finns att köpa på Legos hemsida och om du väljer Belgien som land så kommer den hem till dig.
    Vår förra lägenhet låg runt hörnet från Horta-museumet, vi såg in i det från vår baksida!

    Men så hemskt med din kollega... Otäckt!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, tyvärr var star wars-varianten slut på hemsidan. Jag ska ge en sista leksaksaffär chansen imorgon och hittar jag ingen då får jag väl göra en egen legokalender eller något annat.
    Ja, det var riktigt otäckt med min kollega. Det har blivit mycket uppmärksammat i pressen eftersom det inte hade kommit några varningssignaler om problem i familjen till polisen. Stackars barn, även om de är vuxna, måste det här vara bland det grymmaste sättet som finns att mista sin mamma på.

    SvaraRadera
  3. Suck ja; än värre när pappa först tar och gör mamma till en ex-mamma, sedan slänger i sig en näve piller plus en slurk av whatever nu det var och sedan RINGER sonen så att när han kommer så hittar han mamma vackert blå i nyllet plus pappa helt vilse i pannkakan. Då känns helt plötsligt inte min egen miserable childhood så tokig... :-/

    As for Legokalendrar så kan det löna sig att åka till (håll i're) flygplatsen och kolla i affären precis innan boardingkortskontrollen. Där har vi gjort diverse fynd genom åren av de mest disparata slag som vi senare inte har sett i någon s k vanlig affär men som har förgyllt barnens tillvaro! Vi har mormors regelbunda hemfärder att tacka för dessa upptäckter... ;-)

    SvaraRadera
  4. Nu har du fått en utmaning av mig, kolla här!
    http://brysselkakan.wordpress.com/2011/12/07/fem-saker-ni-kanske-inte-visste-om-mig/

    SvaraRadera