tisdag 15 november 2011

Armistice

I fredags var det helgdag i Belgien. Liksom i många andra europeiska länder minns man den 11 november vapenstilleståndet efter första världskriget. För mig som svensk var det en liten aha-upplevelse förra året. I Sverige uppmärksammas inte den 11 november, eftersom vi inte deltog i det första världskriget.  Jag hade inte en tanke på att man fortfarande uppmärksammade denna dag i de krigshärjade länderna. Kanske något naivt för en lärare i historia... Det är inte helgdag för de som arbetar inom EU. Som den polska mamman vid bussen konstaterade skulle det inte vara "så snällt mot tyskarna"... I vilket fall som helst har jag nu upplevt två 11 november i Belgien och det är verkligen en lugn dag. Affärerna är stängda och trafiken är inte alls så intensiv som den är en vanlig dag, trots att alla belgare är lediga.

För övrigt känns det inte som att jag har så mycket nytt att berätta. Min plan var att vi skulle åkt till Amsterdam helgen som gick, men det fanns inga lediga hotellrum. Anledningen till det var med stor sannolikhet att många hade långhelg beroende på helgdagen i fredags. Med facit på hand var det väl dessutom bra att vi inte kom iväg eftersom Pär hade feber och låg i sängen fredag och stora delar av lördag. Amsterdam ligger kvar, men frågan är om vi hinner att åka dit i år. Helgerna fram till jul börjar bli uppbokade av kalas och andra festligheter.

Min mamma är än en gång inlagd på sjukhus och vi hoppas att de den här gången ska kunna komma fram till en diagnos. Det verkar som att de har ringat in problematiken, men man ska inte ropa hej...

Jo, något nytt händer faktiskt! I morgon ska jag delta i min första seminariediskussion på nätet för kursen i kinesisk historia som jag har börjat läsa. Det antika Kina ska avhandlas och just nu är det mycket Shang, Zhou, Qin och Han som snurrar runt i mitt huvud.

2 kommentarer:

  1. Oh, kineshistoria! Spännande :) Man kanske återigen skulle göra ett lite nerdyk i landets olika dynastier, för finns ju en del att lära (och bevisligen också en hel del att glömma...)

    Hoppas allt är fint annars!

    SvaraRadera
  2. Calle: Haha, det är lätt att glömma någon dynasti i den kinesiska historian. Repetition är inlärningens moder... I övrigt är allt bra. Jag är inne och läser hos dig ibland och det verkar som att du har det bra i Shanghai. Härligt!

    SvaraRadera