lördag 19 november 2011

Parlamentarium och provsmakning

Den senaste veckan har varit fullspäckad, ur mitt hemmafruperspektiv. Jobb måndag och fredag och obligatorisk seminariediskussion i onsdags kväll har sett till att jag har varit fullt upptagen varje dag. Det var min första digitala seminariediskussion någonsin och jag hade förberett mig väldigt väl, tycker jag själv. Jag hade dock lite problem med att förstå hur diskussionen skulle gå till, men efter 20 minuter förstod jag principen. Det var en ny erfarenhet och jag tycker att det fungerade ganska bra, men givetvis är en diskussion där man kan se deltagarna mer givande. Kroppsspråk, tonfall och ansiktsuttryck är, enligt mitt tycke, en viktig del i en diskussion. För tillfället är dock de digitala diskussionerna suveräna med tanke på kostnaden som skulle ha blivit om jag hade varit tvungen att ta mig till Växjö eller Kalmar tre gånger under november och december.

I torsdags var jag otroligt seg när jag vaknade. Ett litet elakt förkylningsvirus irriterar min kropp. Jag träffade en vän och gick en liten promenad och vi hamnade på det nyöppande Parlamentarium. Enligt Europaparlamentets informationskontor i Sverige har Parlamentarium en yta på ca. 6 000 m2 och beräknas ta emot ca. 400 000 besökare om året. Ett besök ska ta ca. 1,5 timme och man guidas genom EU:s historia med hjälp av en audioguide. Vi stannade inte i 1,5 timme, det var jag för seg för. Vad jag reagerade på var hur otroligt stora lokaler man har till sitt förfogande mitt i centrala Bryssel. I onsdags var det inte speciellt mycket folk där och det kändes ödsligt. Jag undrar vad det kostar att driva detta besökscentrum och hur populärt det kommer att bli. Självklart anser jag att man måste få EU-medborgarna att få upp ögonen för vad EU gör och hur EU fungerar, men frågan är om det är värt så mycket pengar som det här uppenbarligen måste kosta. Jag ska ta mig dit vid ett senare tillfälle och ge det en ärlig chans.
Hösten det här året har varit väldigt varm och vacker. Under träden i parken ligger en matta av löv i olika kulörer. Det är så vackert. Jag skulle vilja gå i löven, men vågar inte riskera att få en massa hundskit på skorna...
I min lilla serie om skillnader mellan Sverige och Belgien har jag en ny upptäckt då det gäller att handla mat. För det mesta undviker jag att handla mat på lördagar, eftersom det ofta är väldigt mycket folk i affärerna. Idag var ett undantag och tidig eftermiddag tillbringades på en stormarknad. Där kan man köpa allt man kan tänkas behöva, inklusive alkohol. På lördagar har de alltid provsmakning av en massa olika varor. Idag kunde man bl.a  få prova kakor, pommes frites för mikron, glass, kakor, kaffe och vin. Nu var det inte bara vin man kunde få prova utan även öl och vodka. För mig känns det väldigt konstigt då alla kör bil till denna stormarknad. Givetvis är det inga större mängder som serveras, men går man runt och provsmakar tre olika viner, två öl och lite vodka på det så skulle åtminstone jag känna mig lite påverkad. Efter det ska man hämta sin bil i parkeringshuset och köra hem. Kanske inte så konstigt att många bilar har bucklor på både det ena och andra stället...
Barnen kan lämna sina önskelistor till St. Nikolaus på stormarknaden. 

3 kommentarer:

  1. Ja du... belgare, alkohol och bilkörning lär jag aldrig acceptera. Läs vad Tolken skrev i ämnet för ett tag sedan: http://brysselbarnen.blogs.se/2011/03/22/belgien-och-alkohol-10875131/

    SvaraRadera
  2. Hej, jag är också svensk brysselbo. Besökte Parlamentarium idag och frågade mig också: är detta värt de 20 mijoner euro det tydligen kostat?

    Roligt att läsa on någon annans vardag här. Jag bloggar lite på res.se: http://res.se/blogg/bruxellesmabelle/
    Ta en titt om du har lust

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym"!
    Välkommen hit. Jag ska ta en titt på din blogg någon dag. Det är kul att se vad andra upplever i denna stad. Men visst är det galet mycket pengar man har lagt på Parlamentarium och när jag pratar med andra om det blir de också häpna över den stora summan. 20 miljoner euro för att öka intresset för EU när man genomgår den värsta ekonomiska krisen på länge smakar lite surt...

    SvaraRadera