tisdag 2 augusti 2011

Snabb uppdatering

En snabb uppdatering från Varberg. Vi har kommit in i våra semesterrutiner. Barnen leker med sina kompisar dagarna i ända. Johan njuter av att kunna cykla själv i området. Det är något han inte kan göra i Bryssel (och för den delen inte i Borås heller, beroende på trafiken). I Bryssel skulle vi anses oansvariga om vi släppte ut en nioåring ensam på cykel. En massa hemska saker kan hända. Det känns som att de i Bryssel fortfarande lider av det nationella trauma som drabbade landet i mitten på 90-talet med diverse pedofilskandaler(http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=377245). Det innebär att man inte låter sina barn vara ute och leka själva i parken eller åka tunnelbana/spårvagn före 12 års ålder. Förståeligt, men frågan är hur länge man ska följa sina barn och när det anses säkert att låta dem vara ute på egen hand. För vår del känns det underbart att vi kan erbjuda våra barn denna frihet på somrarna.

Jag och Pär njuter också i fulla drag av att vara i stugan. Första veckan hade vi inte haft några nattgäster. Jag roade mig med att åka till  Småland och leka trädgårdsmästare i mina föräldrars numera förvildade trädgård en eftermiddag. På kvällen träffade jag gamla barndomsvänner och uppdaterades om deras liv. Vi hann med en tur till Göteborg och IKEA. Vi köpte en garderob till barnens rum och Pär köpte en efterlängtad gitarr. Jag har uppdaterat barnens garderober med diverse reafynd. Vi läser böcker och slappar en hel del, samtidigt som vi planerar inför kommande projekt. Med andra ord har vi semester. Det som känns annorlunda mot tidigare år är att vi kom hit 2-3 veckor senare än normalt. Det gör att de flesta redan haft semester någon/några veckor och hunnit att bli solbrända och fina. Det här får vi vänja oss vid för om vi ska fortsätta att bo i Bryssel kommer vi alltid att komma hit vid ungefär samma tidpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar