torsdag 11 augusti 2011

10+40+40 och ett socialt monster?

Efter att ha haft en mycket lugn inledning på semestern trappade vi upp tempot brutalt den andra veckan. Under våren har vi planerat inför en fest på min födelsedag. Jag har nu uppnått den aktningsvärda åldern 40 år. Fredagen den 29 juli hade vi fest för 65 personer i vår trädgård. Mycket planering har föregått denna fest och vi följde nervöst väderprognoserna som skiftade hejvilt mellan ösregn och strålande sommarväder. Vi hyrde partytält, bord och stolar och anlitade mina brorsbarn som serveringspersonal. Vi åkte till Champagne och köpte med oss en massa flaskor av den ädla drycken. Vi lagade mat och beställde mat och fick hjälp av våra snälla vänner och släktingar att få allt färdigt inför festen. För en gångs skull var jag färdig innan gästerna kom och hann till och med måla naglarna. Festen blev riktigt lyckad och vi tackar alla våra vänner som såg till att den blev det. Det var inte bara min födelsedag som firades. Vi passade på att fira Pär en gång till och att vi varit gifta 10 år den 28 juli. Om någon av er som läser det här har några bilder från festen får ni gärna maila dem till mig.

Tiden före och efter festen har jag betett mig som ett socialt monster. Sedan den 26 juli har jag haft en dag som jag inte har besökt någon eller att vi haft besök här. Hur kul som helst, men för tillfället känner jag mig nästan lite socialt utmattad. Missförstå mig inte! Jag tycker verkligen om att träffa mina vänner, men eftersom de flesta börjar jobba efter semestern denna och nästa vecka har tiden som vi kunnat träffas varit ganska så begränsad. Det är priset man får betala när man bor utomlands. Jag är en mycket lyckligt lottad person som har så många goda vänner. Jag skulle vilja träffa alla oftare! Ni vet väl om att vi har ett bra gästrum i Bryssel...

Igår var vår lilla familj på utflykt. Vi började med Äskhults by på förmiddagen. En av de få oskiftade byar som finns kvar i Sverige. Barnen var skeptiska på vägen dit, men väl på plats var de överraskade över hur spännande det var.
Man fick gå in i några av boningshusen i Äskhult. Här är det snart två tomtar på ett loft...
Eftermiddagen tillbringade vi i Ullared. Barnen fick nya skor och vi fick nya stekpannor. Gårdagen fick oss också att än en gång överväga vad vi ska göra de sista två veckorna på semestern. Eftersom solen för tillfället lyser med sin frånvaro i Sverige är sannolikheten stor att vi besöker de sydvästra delarna av Europa innan vi återvänder till Bryssel.

7 kommentarer:

  1. Grattis! Och om jag vetat att du skulle till Ge-Kås hade jag bett dig köpa bakplåtspapper! Har efterlyst bland mina svenska vänner om någon ska dit men inte tänkt på mina bloggvänner :-(

    SvaraRadera
  2. Tackar! Vi brukar avlägga ett besök på Ge-Kås varje sommar. Vårt hus ligger norr om Varberg och det tar inte mer än en halvtimme dit. Bakplåtspapper tillhör de obligatoriska inköpen där och du kan få en förpackning av mig när vi är tillbaka i Bryssel.

    SvaraRadera
  3. Tack! Om någon i din närhet ska dit innan du far hem så står 5-10 förpackningar på min önskelista! Inte de på rulle utan de platta påsarna.

    SvaraRadera
  4. Ja just det! Du borde känna till Väröbackar då! Min mormor och morfar hade en väderkvarn som sommarstuga där i massor av år och jag var där massor som barn, på vägen ut till Väröbruk.

    SvaraRadera
  5. Jag ler igenkännande åt vänner-overloaden och berättar lite diskret bakom handen-över-munnen att vi sedan flera år använder kalenderblad som 'schema' när vi är i Sverige. Både för att hinna med att träffa de vi bara MÅSTE träffa och för att hinna med att göra ingenting. Billigare och bättre än valium! ;-) Dessutom så vill jag meddela att jag har kommit på hur jag läser och kommenterar på din blog så jisses vad jag har hunnit med på semestern! :-) Hälsningar/RE-kollegan

    SvaraRadera
  6. Väröbruk ligger på andra sidan viken från vår brygga. Jag var för övrigt på studiebesök på bruket förra våren med mina elever. Imponerande, men fy vad det kan lukta illa vissa dagar...

    SvaraRadera
  7. Mumsiga Mamman har haft lagom mycket att göra i sommar med andra ord... Jag börjar förstå hur jag ska lägga upp nästa sommar... Vi hörs när vi är tillbaka i Bryssel!

    SvaraRadera