lördag 25 december 2010

Vädrets makter

Vi moderna människor vill kunna påverka allt. Många lever ett välplanerat liv med dagar som utnyttjas maximalt då det gäller tiden. Det jobbas och pluggas, fritidsintressen och att träffa vänner är viktigt. I mångas liv finns det lite utrymme för spontanitet, framför allt hos flerbarnsfamiljer med barn med flera olika fritidsaktiviteter. Livet rullar på och det är få saker som kan stoppa vår vardag. De enda saker som stoppar oss är sjukdom och vädret.

Innevarande julhelg är det många som har blivit tvungna att ändra eller ställa in sitt planerade julfirande beroende på vädret. Vår lilla familj är en av dem. Som jag skrivit om tidigare uppstod det en del problem med vår julresa. Vi tyckte till slut att vi fick ihop en väldigt bra lösning. Men så var det vädret...

Halv nio på julaftons morgon hade vi stuvat in vår packning i en taxi och färden mot Charleroi påbörjades i snömodden. Det hade snöat 6-7 centimeter på natten och många hade problem med att ta sig fram. På flera ställen utmed motorvägen stod övergivna bilar. Vår taxichaufför var inte rädd för väglaget utan körde oss snabbt till flygplatsen. Det tog lite mer än en timme. När vi kom in på flygplatsen var det tjockt med folk. Det visade sig, i motsats till vad Ryan air visade på sin hemsida klockan halv åtta på morgonen, att det inte hade gått att få iväg några plan från flygplatsen de senaste 15 timmarna. Med andra ord var det folk som hade övernattat på flygplatsen och det hade fortsatt och fortsatte att strömma folk till flygplatsen. Det var trångt. Vi lyckades att hitta en plats där vi inte behövde stå som packade sillar, vilket var fallet på en del andra ställen. Vår väntan inleddes. En väntan som innebar att vi inte fick någon som helst information om vad som pågick på flygplatsen eller om vårt plan var försenat eller inställt. Några plan släpptes iväg under tiden, men det kom hela tiden mer folk.
Familjen Fäldts "hörna" på flygplatsen. 
Under vår väntan var det ganska intressant att se hur olika människor hanterar en sådan här situation.
Det fanns de som tog tillfället i akt och gnällde och skällde på allt och alla som kom i deras väg. Det gick så långt att polisen tillkallades när det uppstod lynchstämning i samband med att flygplatspersonal försökte att få fram information.
Många grät uppgivet när deras plan uppdaterades som försenade eller inställda. De såg chansen att träffa nära och kära under julen raderas ut.
Den största kategorin höll sig dock lugna och väntade tålmodigt sittandes på sina resväskor.
Jag tillhörde den sista kategorin. I sådana här lägen är det bara att "gilla läget". Jag/Vi har gjort vad som står i vår makt för att resan ska kunna genomföras. Vädret kan vi inte påverka. Däremot kan vi ha en massa åsikter om hur flygplatsen och flygbolaget hanterar vädersituationen.

Efter fem timmars väntan kom så beskedet att vårt plan var inställt. Samtidigt som tre andra plan också bekräftades inställda. Ungefär vid samma tidpunkt landade två plan. Nu kom dagens största utmaning, att ta sig tillbaka hem till Bryssel. Vi som hade fått inställda flyg fick åka buss gratis till Bryssel. Det fanns dock ingen organisation runt detta så det var de med vassast armbågar som vann. Efter att ha missat en buss var jag beredd att betala 150 € för en taxi hem. Problemet var att det inte fanns några taxibilar ute vid flygplasten. Det hela resulterade i att vi fick vänta nästan en och en halv timme till innan vi slog oss in på en buss. Klockan fem kom vi innanför dörren till lägenheten och pustade ut.

På annandagen gör vi ett nytt försök att ta oss till Sverige. Vi ger upp Ryan air-alternativet. Vi har också lovat varandra att inte åka från Charleroi någon mer gång. Tur och retur med taxi dit lägger på 300 € på biljettpriset. Då är vi uppe i samma pris som vi normalt sett betalar för att åka med andra bolag från Zaventem, en kvarts bilväg härifrån. Det jag irriterar mig på mest med Ryan air är att de inte går ut med rätt information på sin hemsida. Flyg som inte hade kommit iväg kvällen innan var märkta "on time" och det var även vårt flyg en timme efter att det skulle ha lyft när min bror var inne på hemsidan för att se om vi kommit iväg. Att de dessutom inte hade någon personal på plats på flygplatsen en stor resdag är under all kritik. Eller också värnar de om sin personal och ser till att inte utsätta dem för en stor besviken folkmassa... Men som vi och många andra har konstaterat förut när det gäller Ryan air - man får det man betalar för. Det är väl bäst att tillägga i detta sammanhang att jag är medveten om att vi är ekonomiskt gynnade och att jag tycker att det är bra att lågprisflyget finns.

Vi fick en annorlunda julafton som vi sent kommer att glömma. Barnen är självklart lite besvikna, men de var väldigt tålmodiga hela dagen igår. Som kompensation fick de välja i stort sett hur mycket godis och annat gott de ville ha att äta. Tala om julafton för dem!

Vädrets makter kan vi inte påverka och tur är väl det... Jag tycker samtidigt att extrema vädersituationer, som en ordentlig storm eller ett skyfall kan vara lite häftigt,  förutsatt att ingen kommer till skada förstås.

God fortsättning på julhelgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar