torsdag 9 februari 2012

Snö

Äntligen! I fredags föll det snö, som fortfarande ligger kvar. Trots att det varit ganska kallt och blåsigt några dagar den senaste veckan föredrar jag det framför gråväder och regn.

Reaktionen från belgarnas sida när snön började falla var inte lika positiv som min. I det här landet kan de inte köra bil om det kommer mer än en centimeter snö. Det kom 3-5 cm och det innebar trafikkaos utan dess like. Under kvällen slogs det gamla rekordet för bilköer i Belgien, över 100 mil kö i detta lilla land. På vår gata i staden slirade bilarna i det lilla uppförslutet. Framför allt var det, precis som vid tidigare snöfall, de stora, tunga lyxbilarna som hade problem att köra vidare när de blivit tvungna att stanna vid övergångsställena. Vinterdäck har de flesta inte. En av våra grannar berättade att det var först för 2-3 år sedan som han fick kännedom om att det fanns vinterdäck. Med tanke på hur de kör utgår jag från att de inte får lära sig halkkörning när de tar körkort. Det är väl inte så konstigt eftersom det är väldigt få dagar de har snö eller halt här varje år. De dagar det förekommer plogar man inte gatorna utan istället saltar man mycket. Det fungerar på den gata vi bor, men kan säkert vara annorlunda i andra delar av staden. Att salt inte är så bra för miljön är inget man tänker på.
När det fallit så här mycket snö börjar det bli problem i trafiken...


Om belgarna inte är så bra på att kör bil när det är halt är de desto bättre på att vara utomhus i vintervädret. Vår park var flitigt besökt av invånarna under helgen. Det åktes nerför minsta backe på vad som helst. Korrugerad plast, stjärtlappar, pulkor och fina kälkar såg man susa nerför backarna, där gräset dominerade framför snön. Snowracer lyser med sin frånvaro.

Precis som i Sverige verkar det som att kylan håller i sig några dagar till. Någon mer snö verkar det inte falla inom en överskådlig framtid. Nästa fredag börjar sportlovet, eller karnevalslov, som man kallar det i detta katolska land. Karnevalen föregår fastan och här är traditionen att man klär ut sig i samband med andra festligheter. På tal om fasta så tänker jag osökt på fastlagsbullar, ja eller semlor som det kallas. Semlor är ingen tradition man har här. Vill man äta en semla får man helt enkelt baka den själv. Det gjorde jag i tisdags eftermiddag när jag skulle få upp värmen i min kropp efter en promenad i isande kyla. Jag hoppade över träningspasset i poolen och njöt istället av en ganska god hembakad semla. En farlig träningsmetod om man siktar på Beach 2012, men ack så god och lättsam...

Nu ger jag upp mitt försök att importera bilder. Datorn visar fel nummer på bilderna och därmed kan jag inte få in rätt bild i texten. Det innebär att helgen är räddad...




1 kommentar:

  1. Och nu ska den lilla snö som finns kvar regna bort och det ska bli snorhalt... Blir spännande att köra till skolan i morgon bitti... Nä, skojar bara. Lär bli mer livsfarligt än spännande med alla belgare med sommardäck farande omkring i stan.

    SvaraRadera