torsdag 2 februari 2012

En hälsoundersökning

För två veckor sedan sökte en av kanslisterna på jobbet upp mig. Hon var irriterad på att jag inte hade sökt upp henne trots mail och lappar i mitt lärarskåp. Jag förstod inte vad hon pratade om. Inga mail hade kommit från henne och mitt lärarskåp tittar jag i varje gång jag kommer till jobbet. Nåväl, min personalmapp var inte komplett, bland annat saknades min hälsoundersökning. Jag hade inte en aning om att jag var tvungen att göra en sådan, men lovade att gå till doktorn. Utvecklingen på dagen blev sedan ganska komisk. På eftermiddagen hämtar jag saker i mitt lärarskåp, när jag vänder mig om tittar jag på skåpen mitt emot. Då upptäcker jag att det finns ett skåp till med mitt namn på... När jag öppnar det ligger det mycket riktigt två lappar från kanslisten där... Jag börjar skratta och traskar bort till kansliet och försöker reda ut i situationen. Rätt person är inte där just då, men senare kommer ett mail där de lovar att ordna till allt på rätt sätt. De förklarar också att det är jag som har använt rätt skåp. Med andra ord löste sig den biten. Det som rört till det hela var mina två efternamn.

Idag var det dags för hälsoundersökningen. Klädseln idag bestod av varma kläder som skulle vara lätta att ta av för att doktorn snabbt och enkelt skulle undersöka mig. Jag tog en uppfriskande promenad i det kalla vintervädret och kom i god tid. Medan jag väntade roade jag mig med att försöka lära mig lite nya franska ord. När jag kom in till doktorn förklarade jag mitt ärende på stapplande franska. Hon bytte snyggt över till engelska efter några minuter och därefter fungerade kommunikationen utmärkt. Hon förhörde mig om min hälsostatus och antecknade lite stödord. Hon mätte mitt blodtryck och rekommenderade mig att komma tillbaka för att ta blodprover. Sedan var hälsoundersökningen klar.  Jag tittade förvånat på henne. Var detta en hälsoundersökning? Ja, det var det som krävdes av arbetsgivarna. Det behövdes inte lyssnas på hjärta eller lungor, inga prover behövde egentligen tas. Ett intyg skrevs ut. 35€ fattigare gick jag därifrån, men med en sak mindre på min "att-göra-lista"...

Det här är resultatet av min hälsoundersökning. Där intygas det att jag är vid god hälsa. 

3 kommentarer:

  1. Det där var ju nästan löjligt! Varför göra hälsoundersökning överhuvudtaget kan man undra... Och intyget skrivet på en receptlapp... Annars brukar jag ösa lovord över belgisk sjukvård men det här var ju löjligt ;-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Visst är det löjligt, men enligt vår städerska måste alla göra detta när man får ett nytt arbete. Det kan förklara varför det finns så många läkare. Om du någon gång behöver ett intyg måste du söka upp en medecin generale, alltså allmänläkare. Idag var jag och tog blodprover och den sköterskan stack mig riktigt illa. Det är jag inte van vid från Sverige. Jag har nämligen så ytliga ådror att sköterskorna brukar jubla när jag sträcker fram mitt armveck;)

    SvaraRadera