onsdag 21 december 2011

Årets julklappar

Igår kom de äntligen, elektrikerna som skulle laga porttelefonen. Att de hade sagt att de skulle komma klockan tolv, men dök upp kvart över tre var inte så farligt. De kom ju rätt dag och med tanke på våra tidigare erfarenheter är det riktigt bra... Porttelefonen fungerar numera, men uppenbarligen var det svårt att få dem att fungera i alla lägenheterna samtidigt. Det verkar som att vår försvunna lur och sladd är en del av problematiken... I vilket fall som helst var väl detta en sorts julklapp till oss. Vi får väl se om den fungerar efter jullovet.
Porttelefonen är lagad med hjälp av silvertejp. Man ska alltid ha en rulle silvertejp hemma . En ovärderlig hjälp för alla inklusive hemmafruar, bilmekaniker och elektriker.

I morgon slutar de flesta skolor här inför julen och vad händer då? Jo, man bestämmer sig för att gå ut i generalstrejk för bland annat alla allmänna transporter. Lokaltrafik, tåg och bussar och eventuellt även flyget ska strejka. Som jag skrev i samband med förra strejken förstår jag fullt och fast varför de bestämmer sig för att strejka just nu. Men det blir svårare och svårare att acceptera. På det här sättet kan säkert en del av de strejkande få lite mer julledighet, men de ställer till besvär för oerhört många andra människor. Givetvis är det meningen att det ska vara så. Jag tycker synd om de som har bokat flyg eller tåg för att kunna besöka sin familj och som kanske inte kommer hem till jul det här året heller. Förra året var det många som inte kom hem beroende på snöoväder och i år kan det bli en strejk som sätter käppar i hjulet för julfirandet. Tack för den julklappen...

Det här året tillhör jag förhoppningsvis inte de som drabbas av strejken. Vi ska köra till Sverige med start i morgon eftermiddag. Vi kör en bit upp i Tyskland och övernattar och satsar på att fortsätta färden tidigt på fredag morgon. Målet är att ha kommit förbi flaskhalsen Hamburg före lunchtid. Vi inbillar oss att om vår plan håller kan vi komma nå vårt mål sent på fredag eftermiddag. Om vi slipper bilköerna i Tyskland så slipper vi väl knappast kön i mataffären i Varberg på fredag kväll. Julklapparna är redan köpta, men en del väntar på att bli inslagna. Och årets julklapp i den här familjen är föga överraskande böcker...

På sätt och vis kan jag påstå att jag blev drabbad av generalstrejken ändå idag. Min dagsplanering gick ut på att jag skulle förbereda mig inför mitt sista seminarium på min Kinakurs under förmiddagen. Istället fick jag hasta ut och köpa de sista klapparna, då man aldrig vet vilka affärer som kan hålla öppet under en generalstrejk. Seminariet i kväll gick, trots de ändrade planerna, bra och nu väntar en bok på att bli läst och recenserad under julen. Det blir årets julklapp till mig själv.

GOD JUL!

2 kommentarer:

  1. En av 'sakerna' som skiljer en turist från en bosatt i Belgien är förståelsen för två saker; la logique Belge och le compromis Belge... ;-) Efter smekmånaden som nyanländ så kommer ofta en period av förtvivlad fajt mot dessa båda begrepp...och sedan lugn (stoisk?) resignation tillsammans med den stora belgiska massan. Som min kloke make säger, som har varit här i trettio år - you have to make the system work for you; not the other way around! /RE kollegan :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Eva! Vi vill ha en uppdatering ;) //Calle

    SvaraRadera