söndag 9 oktober 2011

Kaffe

I tisdags var jag hemma hela dagen. För en gångs skull tog jag det lugnt, utan att ha alltför dåligt samvete. Jag passade på och läste både facklitteratur (religion...) och skönlitteraur. På förmiddagen tog jag hand om vår granne. Hon ringde mig, lätt chockad, och berättade att hon blivit av med sin plånbok på spårvagnen. Eftersom jag varit med om samma sak ville hon prata med mig. Jag erbjöd henne att låna pengar eftersom hon spärrat sina kort. Hon kom hit och det första jag frågade var om hon ville ha en kopp kaffe. Då började hon skratta. Anledningen till munterheten var att hon för tillfället läser Stieg Larssons böcker. En av de saker hon noterat var att det verkar som att svenskar verkar dricka väldigt mycket kaffe. De dricker kaffe hela tiden i böckerna, tycker hon. Stämmer det?

Det blev ett intressant samtal. Jag upplyste henne om att svenskarna, så vitt jag vet, ligger på andra plats i världen när det gäller kaffedrickande. Bäst i världen på att dricka kaffe lär vara finländarna. Vi funderade vad det kan bero på. Är det mörkret som gör att nordborna behöver dricka en massa kaffe för att hålla sig vakna. Hon undrade om man dricker kaffe till maten. Jag berättade att man oftast tar en kopp kaffe efter maten och att till dagens lunch ingår det för det mesta kaffe. Jag fick då lära mig att på ett litet lunchställe i Minnesota där hon jobbat så drack man kaffe som måltidsdryck. Inte efter maten utan till den, i obegränsade mängder. Det tyckte jag lät annorlunda och jag känner ingen som dricker kaffe på det viset, inte ens de mest kaffeälskande lärarna på min gamla arbetsplats.

När det gäller lärare och kaffedrickande verkar det som att dricka kaffe är ganska utbrett i de nio europeiska länder som finns representerade på skolan. Mina helt ovetenskapliga observationer tyder på det. Det dricks ganska mycket kaffe under rasterna vid alla borden i personalrummet, oavsett vilken/vilka nationaliteter som sitter där för tillfället. Det är kanske så, som alla elever tycker, att lärare alltid dricker kaffe på sina raster. Däremot kan jag slå hål på myten om att lärare alltid äter tårta. Det är alldeles för sällan som lärare äter tårta när de dricker kaffe.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det dricks ungefär lika mycket kaffe i Sverige som i de europeiska länder jag varit. Jag har funnit två skillnader, den ena är att vi dricker mycket mer bryggkaffe medan ju längre söderut man kommer desto mer espresso artat blir det, och den andra att man i Sverige ofta dricker kaffe där man i andra länder skulle gått på en öl eller en aperitif istället. Jag föredrar kaffetraditionen.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om min kaffekonsumtion på något sätt kan länkas till det faktum att jag sitter här vid datorn halv ett på natten...? Jag tror jag dricker mer kaffe än de flesta av mina kollegor, gärna i mugg och inte i små espressokoppar.

    Nästa kopp väntar om sex och en halv timme, bäst att sova lite innan dess!

    SvaraRadera
  3. Tolken: Jag har också reflekterat över det här med bryggkaffe och espresso. Det intressanta är var gränsen går geografiskt för de olika sätten att koka kaffe. Har du någon aning? Kan det vara i Tyskland?

    SvaraRadera
  4. Jorun: Kul att du skickar en kommentar. Jag undrar ofta vem som läser bloggen och det är alltid kul när någon ny dyker upp i kommentarsfältet. Välkommen! Jag skulle inte kunna somna om jag drack kaffe så sent på kvällen... Själv dricker jag i snitt en eller två koppar kaffe om dagen. Helst ska det vara en latte, dvs espresso med mycket varm, skummad mjölk. I Sverige kallar man det för vuxenvälling...

    SvaraRadera