onsdag 11 maj 2011

Bloggtorka

Jag har drabbats av bloggtorka...

Detta hänger antagligen ihop med att jag varit lite deppig den senaste veckan. Jag hade sökt ett jobb, som jag tyckte att jag hade goda chanser att få. Efter att ha talat med de som var ansvariga för tjänsten tyckte jag att det kändes som att jag åtminstone borde ha goda chanser att få komma på intervju. Sista ansökningsdagen var 31 mars och nu tyckte jag att det började bli hög tid för dem att höra av sig. Men inte ett ord varken via mail eller telefon. I måndags stod inte Pär ut längre utan tvingade mig att ringa och fråga. Svaret var att de hade delvis löst den utannonserade tjänsten och nu sökte de en person med en profil som gjorde att jag inte längre kunde anses vara aktuell. Det höll jag med om. Jag kan ändå tycka att det kunde ha kommunicerats till oss som sökt den från början utannonserade tjänsten. Det skulle nog ha besparat dem tid att slippa svara på alla som ringer och frågar om hur det går. Det var skönt att äntligen kunna lägga den senaste tidens grubbel bakom sig. Nya jobb ska sökas!

Den senaste veckan har jag varit ganska aktiv. Det började med utställningen om Tuthankamon och hans grav förra tisdagen. Jag fick lära mig mycket nytt om denne farao och de skatter som hittades i hans grav. Jag blir oerhört imponerad av att se hur otroligt duktiga de var på hantverk på den tiden och fascineras över vilka otroliga rikedomar som man begravde med denne unge farao. Han var 18 år när han dog och han blev den siste i sin släkt. Kommer ni till Bryssel före november och är det minsta intresserade av det forna Egypten så är utställningen väl värd ett besök.

Jag jobbade torsdag och fredag. Det var välbehövligt. Jag kan än en gång konstatera att jag behöver ett socialt sammanhang. Fredag kväll hade vi gäster. Vi gick först till marknaden och grillade sedan i trädgården. Efter det provsatt vi de nya stolarna i matsalen och pratade långt in på småtimmarna. Härligt! Lördagen blev en lugn dag och det största som hände var att en ny TV inköptes. Den andra slutade att fungera före påsklovet. Vårt TV-tittande är minimalt och jag har inte saknat TV:n. Det har barnen gjort, eftersom de inta har kunnat spela TV-spel på flera veckor. På gränsen till barnmisshandel tycker de om man frågar dem...

Söndagen, som var Mors dag i Belgien, bjöd på en resa till Gent. Vi hade lovat barnen att vi skulle besöka borgen där. Det var ett givande besök. Borgen hade börjat byggas på 1100-talet och användes under flera hundra år som fängelse med allt var det innebar i tortyrväg och avrättning. Det fanns till och med en giljotin. Borgen som ligger mitt i staden hade integrerats med resten av stadsbebyggelsen på 1800-talet och delar av den hade varit maskinhall i ett bomullsspinneri. Det var först på 1900-talet som man började intressera sig för att renovera denna kulturskatt.
Mitt i Gent ligger den medeltida borgen. Den bjuder på en del överraskningar.

En del av borgen har inte restaurerats.

I måndags var det Europadagen och därför var både make och barn lediga. Tack för den långhelgen EU! Vi åkte till Antwerpen och besökte Aquatopia, ett akvarium. Det mest spännande där var när de matade s hajarna. Nu har vi varit i Antwerpen två gånger utan att besöka den vackra stadskärnan. Nästa gång vi åker dit är det jag som bestämmer vad vi ska göra. Ett besök i en diamantbutik borde väl vara det rätta för en Brysselfru?. Helst ska butiken drivas av en jude med korkskruvspolisonger. Anledningen till det är att båda gångerna vi besökt Antwerpen har jag sett dessa män cykla genom staden och traditionellt sett har det varit judar som bedrivit diamanthandel i staden. Dessutom "Diamonds are for ever" och "Diamonds are a girl´s best friend"...
En sådan här skulle gärna få bo hemma hos oss om vår äldste son fick bestämma... Elak som jag är säger jag att han får välja mellan mig och en ödla. Hittills har han valt mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar