torsdag 20 januari 2011

Monsieur Chauffage

Barnen hade en riktig lekdag i lördags. Pontus hade sin älskade kompis O här och de lekte Star Wars hela dagen. Jag fick vara prinsessan Leia. Johan var och lekte med en av sina klasskompisar. Pär beställde stolar till matsalen. Äntligen! Tyvärr är det leveranstid på stolarna. De skulle ha passat bra i matsalen i lördags kväll då vi hade gäster,Hör och häpna! Det var kul att för en gångs skull bjuda hit en annan familj och få tillfälle att prata och äta tillsammans. Både jag och Pär känner att det är något vi saknat. Förhoppningsvis får vi tummen ur och bjuder hem folk lite oftare.

Söndagen tillbringade Johan hos en klasskompis, det verkar som att det börjar hända mycket på kompisfronten för hans del för tillfället. Pontus, Pär och jag njöt av vårväder och besökte glasscaféet för första gången, men absolut inte den sista, det här året. Efter det tillbringade Pontus och jag en stor del av eftermiddagen i parken. Han upptäckte en liten bäck och tvättade stövlarna ordentligt i den. Vi passade på att vara ute mycket eftersom värmen inte fungerade i lägenheten.

På måndagen var det fruktansvärt kallt i lägenheten när vi vaknade. När jag hade lämnat barnen tog jag fram yoga-DVD:n för att få upp värmen. Lite varmare blev jag, men bestämde mig för att lämna igloon och mötte upp med en kompis på stan. Vi försökte att fynda på rean och åt en god lunch. På eftermiddagen dök "Monsieur Chauffage" upp. När han gick efter en timme meddelade han att han inte kunde laga värmen, utan skulle komma tillbaka på tisdagen. Frusna kurade vi ner oss i sängarna tidigt.

Tisdag morgon var det iskallt i lägenheten och jag kurade under täcket tills "monsieur Chauffage" hade lagat värmen.  Vilken lättnad att slippa gå i fleecetröja och fårskinnstofflor hela tiden.  Men man ska aldrig ropa hej... På onsdag morgon var det svinkallt igen. Jag ringde till reparatören och förklarade, på franska (!) att värmen inte fungerade. Han lovade att komma på eftermiddagen, vilket han sa på engelska... Han ville väl trösta mig i mitt försök att göra mig förstådd på franska... Värmen har nu fungerat i över ett dygn och jag hoppas verkligen att den fortsätter att göra det. Igår eftermiddag var det dags för Pontus att leka med O igen. O:s mamma kom hit och vi hade en trevlig fikastund tillsammans.

I vår följetong bilen har vi kommit något närmre upplösningen, tror vi... En av anledningarna till att vi fastnade i systemet var att de inte hade hittat barnens namn i ett register. Jag funderar på varför barnens namn är viktiga i samband med en bils registreringsskylt. Kan någon förklara det för mig?

1 kommentar:

  1. Ang bilens regskylt så finns det bara ett svar: Belgien!

    SvaraRadera