måndag 7 februari 2011

Veckan som gick

Förra veckan skrev jag att jag skulle besöka Europaparlamentet denna vecka. Måndagen fick jag stryka det från schemat eftersom jag jobbade på eftermiddagen.

I tisdags lämnade jag barnen vid bussen och gick hem och plockade undan och upptäckte att Johans mellanmål stod kvar i köket. Jag insåg då att jag inte skulle hinna ut till skolan först och sedan in till stan för att kunna vara med på den guidade visningen kl. 10 på Europaparlamentet. Det blev ändrade planer och istället blev det en liten shoppingtur på en gata jag inte varit förut och en lång fika med en vän. När vi satt där och fikade kände vi oss som riktiga lyxfruar. Shopping och en lång fika en tisdag förmiddag. Man kan ha det sämre...

Onsdag morgon planerade jag att ta en promenad efter att jag lämnat barnen. Halv åtta ringde telefonen och istället vikarierade jag hela onsdagen i en av tvåorna på skolan. Som jag skrivit tidigare är det mycket att hålla ordning på under en dag. Det jag tycker är det mest ansträngande är att se till att alla barn hamnar rätt när de ska åka hem. Givetvis finns det listor över vilket barn som ska hämtas, åka buss, gå på garderie (motsvarande "fritids" i Sverige) eller ska iväg på någon aktivitet. Men barnen vill leka med kompisar och ska då hämtas istället för att åka buss osv. Mardrömmen är att något barn inte hamnar rätt beroende på att jag gjort fel. Det verkar dock som att allt har fungerat, än så länge har jag inte fått några samtal från upprörda föräldrar.

Torsdag morgon ringde de från skolan och frågade om jag kunde arbeta både torsdag och fredag i samma klass som jag varit på onsdagen. Jag tackade ja till fredagens arbete, men nej till torsdagens. Anledningen var en planerad lunch och ett besök på det stora blågula varuhuset. Jag behövde åka dit för att proviantera inför lördagens stora begivenhet, Pontus försenade födelsedagskalas. Lov, besök och december har gjort att vi inte kommit till skott förrän denna helg. Korv med bröd och glasstrut skulle kalasmenyn vara enligt födelsedagsbarnet. Smidigt. I Belgien är inte korv med bröd så vanligt, därför var ett besök i en affär med svenska varor nödvändig. Hade vi haft bil skulle jag ha tagit barnen med mig efter skolan, men tanken på att ta med sig dem med allmänna kommunikationer i rusningstid på eftermiddagen var inte lockande.  Nåväl jag fick tag på korv med bröd och förköpte mig på deras sortiment av svenskt godis till de obligatoriska godispåsarna... Jag hittade också min hett efterlängtade dramaten. Nu blir mina inköpsrundor utan bil förhoppningsvis lite smidigare.
Dramaten...
Fredagen var jag återigen vikarie och efter en hel dag med en tvåa kände jag mig totalt utmattad när jag kom hem. Jag kände mig på samma sätt som jag brukar göra vid läsårsstarten. Helt tom i huvudet efter allt nytt som ska fungera och alla nya namn man ska lära sig. Jag lyckades dock att ta mig samman och tränade en halvtimme och det var helt rätt medicin. Jag blev mycket piggare och var inte den som somnade först i familjen på kvällen.

Lördag förmiddag gick åt till att förbereda kalaset. Klockan två anlände 15 förväntansfulla 5-6-åringar och kalaset kunde börja. Det blev mest fri lek och vår planering med lekar och musikinspelning blev snabbt överflödig. När föräldrarna dök upp vid halv fem verkade barnen vara ganska belåtna med kalaset och godispåsen. Familjen Fäldt pustade ut och föräldrarna lovade att det nog var sista gången som de hade kalas för så många barn på hemmaplan. Vi gick ut i friska luften en stund och hade tänkt oss en tur i parken, men den var avspärrad och där pågick polisjakt. Spännande! Antagligen var det några haschrökande ungdomar som greps i en liten konstgjord grotta. Den där grottan är som gjord för att göra förbjudna saker i... Vi gick hem och korkade upp en flaska champagne och ringde och beställde pizza. Kvällen fortsatte sedan med första deltävlingen av melodifestivalen via svt play. Den var sådär tyckte de vuxna i familjen och Pär satte sig vid datorn och komponerade egen musik och jag somnade när jag hört alla låtarna och missade röstningskaoset och pausunderhållningen. Vad jag har förstått är det inget jag behöver sörja...

Söndag förmiddag tillbringade vi i ishallen. Här råkade vi än en gång ut för den belgiska logiken. Jag behövde slipa mina gamla skridskor och vi köpte därför denna tjänst för 5€ i kassan när vi gick in. Stolt över att jag kom ihåg att göra det ställde jag mig sedan och väntade vid slipningdisken med mitt kvitto på att jag hade betalat. Nu visade det sig att det inte var så enkelt... De kunde inte slipa mina skridskor medan jag snällt stod och väntade... Istället skulle jag lämna in dem och komma och hämta dem efter en dag. Skämtade hon med mig? Nej. Alltså fick jag åka på mina oslipade skridskor och lämna in dem innan vi gick hem. Nämnas bör också att det inte var kö till uthyrningen och de var tre som arbetade där. På eftermiddagen bakade jag semlor och tränade. Pontus lekte med bästisen O och Johan läste Harry Potter. En vanlig söndag i Bryssel.
Bildbevis på att semlor bakats. De blev goda. 
Europaparlamentet hann jag inte besöka, men det kommer fler veckor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar