måndag 30 januari 2012

En awards betydelse

Förra veckan drabbades jag några dagar av nedstämdhet. Oklart varför, men ibland ifrågasätter man de val man har gjort i livet och det man gör för tillfället. För min del inträffar det ofta i samband med att jag har avslutat något som jag har tyckt varit väldigt roligt. I det här fallet var det min Kinakurs som avslutades och jag gladdes över att mitt mål att klara den med VG uppnåddes. Sedan infann sig en stor tomhet och jag letade efter nya distanskurser att läsa nu, men hittade ingen som jag föll för.

I torsdags vaknade jag med dunkande huvudvärk och blixtar i ögonen, ett migränanfall. Jag lämnade barnen vid bussen och kröp ner i sängen och sov. Framåt lunch vaknade jag till liv och efter det var jag tvungen att jobba. På kvällen var det föräldrasamtal på skolan och jag måste vara där. För er som någon gång har haft migrän så vet ni om att även om huvudvärken går att dämpa så är man ganska mosig efter ett anfall. Föräldrasamtalen gick bra och när jag kom hem upptäckte jag att jag hade fått en award. Det gladde mig väldigt mycket och slutet på veckan blev riktigt bra.

Det var Brysselkakan som förärade mig awarden. Svag som jag är för smicker, så rodnade jag klädsamt och neg och tackade för de fina ord hon skrivit om denna blogg. Awarden delas ut till bloggar som har färre än 200 följare eller prenumeranter. Med awarden följer även vissa förpliktelser:

1. Tacka den som har givit awarden och länka. Tack än en gång Brysselkakan!

2. Skriva ner de fem bloggar som man vill lämna awarden vidare till och lämna en kommentar hos dem, så de vet om det.

3. Hoppas  på att de fortsätter att sprida awarden i den stora, lilla, bloggvärlden.

Jag är ganska sent ute med denna award och läser inte våldsamt många bloggar, men jag gör ett försök att skicka awarden vidare till följande bloggar:

Stunten, skriver mycket tänkvärt om sitt liv med knattarna, drömjobbet(?) och maken på distans.
Sköna konster, skriver intressanta inlägg om kultur. En mycket duktig skribent.
Brysselbarnen,en blogg från Bryssel. Här hittar man mycket bra förklaringar till olika företeelser i det  belgiska samhället. En källa till ny kunskap.
Marialoving, en blogg med fokus på inredning. Här skrivs det med passion om olika trender och renoveringsprojekt
Bruxelles ma belle, är en blogg med fokus på Bryssel. Kulturlivet beskrivs på ett levande och entusiastiskt sätt.

I följetongen generalstrejk skrivs ett nytt kapitel idag. Jag tror att det är den femte generalstrejken sedan vi flyttade hit. För mig som bott i Sverige större delen av mitt liv känns detta fortfarande väldigt ovant. Det har också fått mig att börja fundera allt mer om strejkvapnet ger något resultat för de som strejkar. De belgiska fackföreningarna måste ha stora strejkkassor, med tanke på hur ofta de har råd att strejka. Statsfinanserna i Belgien verkar inte ha lika stora tillgångar... Jag har inte påverkats så värst mycket av strejken den här gången, vi har vetat om att den ska komma och har lagt in den i våra planer. Jag fick cykla till jobbet och barnen kunde inte gå på sina eftermiddagsaktiviteter, eftersom kollektivtrafiken var inställd. Varken jag eller barnen led av det, tvärtom. Anledningen till strejken den här gången är, liksom i december, protester mot budgetnedskärningar och försämrade pensionsvillkor. Ett genomgående tema i flera europeiska länder. Den här gången fick antagligen strejken viss publicitet även i utlandet, eftersom den lägligt nog låg samma dag som ett toppmöte...

Det är dags för mig att berätta att jag har köpt mitt första träningskort här i Bryssel. En ganska ansenlig summa har jag betalat för att försöka få lite mer muskler på kroppen innan min nästa födelsedag. Igår var det premiär och jag gick igång så hårt på stairmastern att den stängdes av, eftersom min puls blev för hög... Jag har aldrig varit med om det tidigare. Liknande maskiner jag använt har åtminstone varnat och rekommenderat att man ska lugna ner sig, men den här stängde helt sonika av. Jag fick mig ett gott skratt. Nästa gång får jag väl träna med en defibrillator bredvid mig;) Nästa gång blir imorgon, pilates står på programmet. Akta er vilka magmuskler jag ska visa upp på stranden i sommar.

Sommar känns för övrigt avlägset idag. Även här i Mellaneuropa ska vi få ta del av rysskylan, eller vad den nu kallas för i Sverige. Idag har det fallit lite snö. Det ser ut som någon har pudrat florsocker på hustaken. Äntligen säger jag, som faktiskt tycker om snö och vinter.

5 kommentarer:

  1. Hej underbara kusin!
    Förstår mycket väl varför du fått en award.
    Gläds varje gång, och ler igenkännande många gånger när jag läser något du skriver om.
    Fortsätt så vännen. Kram

    SvaraRadera
  2. Kära kusin! Jag gläds åt att ha tagit upp kontakten med dig igen. Jag tycker att vi ska försöka att träffas i verkligheten också. En kusinträff i sommar?

    SvaraRadera
  3. Oj, Tack! Vad glad jag blev för denna award! Jag ska verkligen göra mitt bästa för att sprida glädjen vidare.

    Grattis förresten till Kinakursens VG! Jag känner igen den där tomhetskänslan då något är avslutat - en del av livet kan kännas som slut (om man ser krasst på det). Men man får tänka att det man gjort kommer att påverka och berika ens framtid på ett eller annat sätt! Ha det så bra i kylan!

    SvaraRadera
  4. Tack tack! Jag blir också jätteglad förstås. Energiboost behövs verkligen nu såhär sista dagen i Januari!

    SvaraRadera
  5. Denna gången upplevde jag strejken mest positiv! Ingen trafik till skolan och ingen hem! Löjligt lite bilar mitt i rusningstrafiken!

    SvaraRadera