fredag 15 april 2011

Censurerad

Jag har varit i Kina. Det är därför jag inte har skrivit något här på ett tag. Jag trodde att jag skulle kunna uppdatera bloggen under tiden, men det gick inte. Det gick inte heller att kommunicera via facebook och de sista dagarna fungerade inte heller min hotmail... Vid mina tidigare besök i Kina har jag också känt av censuren, men den här gången kändes den mer påtaglig eftersom den begränsade mina internetvanor och min möjlighet att kommunicera med mina vänner. Jag funderade på hur min gamla elev som numera arbetar som lärare i engelska kunde kommunicera med mig på facebook. Han förklarade för mig att det går att gå runt censuren. Då köper man en sorts licens av ett företag på nätet som gör att man får tillgång även till de spärrade sidorna. Det väckte lite nya tankar hos mig. Hur många "vanliga" kineser har råd och vågar att göra det? Enligt min gamla elev så är det hur vanligt som helst, precis som att korruption tillhör vardagsmaten för den genomsnittlige kinesen... Så är det med den "sanna" kommunismen... Alla kan köpa sig till "lika rättigheter"...

Hur som helst är Kina ett otroligt fascinerande land. Detta var mitt tredje besök i detta gigantiska land och det känns inte som att det var mitt sista. Det finns så otroligt mycket att se. Mina besök har alla varit förlagda i storstäderna Beijing och Shanghai. Dessa två städer skiljer sig enormt mycket åt och det är väl inte så konstigt. Beijing (som för övrigt betyder den norra huvudstaden) och Shanghai har, om inte jag minns helt fel, ett geografiskt avstånd som motsvarar det mellan Stockholm och Rom. Att Beijing är det politiska och kulturella centrumet medan Shanghai är ett av de finansiella centrumen gör skillnaderna än större. Shanghai är dessutom influerat av västmakterna som hade sina egna delar av staden i slutet av 1800-talet, medan Beijing inte har haft motsvarande influenser.

Nu är jag tillbaka i Bryssel och bekämpar som bäst min jetlag. Återkommer med lite bilder och reseberättelse så småningom.

2 kommentarer:

  1. Vi var ju i Bejing i somras och internet funkade rätt ok för oss, väldigt segt dock. Men med senaste veckorna "försvinnande" av människor i Kina har kanske oxå censuren av internet skärpts...

    SvaraRadera
  2. Jag har upplevt censuren vid tidigare resor genom att de har stängt av CNN:s sändning om upproren i Tibet. Jag är inte säker på om det var censur av hotmail, men det fungerade de första dagarna för att sedan inte gå att öppna alls. Det gick inte att komma in på bloggar med ordet "blog" i adressen. Jag kom in på google och fick träffar på min egen blogg, men kunde inte öppna den. Det kändes väldigt konstigt. Men som du skriver den senaste tidens hårdare tag mot offentliga personer kan säkert ha något med det att göra.

    SvaraRadera