söndag 11 november 2012

Konsten att köpa frimärken en söndag

Min väninnas dotter klarade den värsta krisen. Lättnaden över det är stor. En lång konvalescensperiod  väntar, men det är helt klart, i det här fallet, ett mycket bra alternativ...

Efter två år i Belgien finns det fortfarande saker som vi inte förstår alls. Idag, söndag, skulle Pär göra något så simpelt som att köpa frimärken för brev som ska till utlandet. Han går in i vår närmaste lilla tidningsbutik. De säljer frimärken, men de får endast sälja de som är till för brev inom Belgien. Han blir hänvisad till vår närbutik som får sälja frimärken avsedda för brev till utlandet. Jovisst, de har frimärken för utlandet, men de får inte sälja dem på söndagar. Frimärkena ligger där bakom en glasskiva och ser så fina ut, men vi får vänta tills imorgon innan vi kan köpa dem. I det här landet helgar posten med andra ord vilodagen...

3 kommentarer:

  1. Just sånt är saker jag absolut inte saknar ;-)
    Men jag har ännu inte vant mig vid att man kan handla mat till klockan 21 på en söndag här och på Maxi i Eskilstuna till 23. Alla dagar i veckan. Känns väldigt konstigt efter 3,5 år i Bryssel...

    SvaraRadera
  2. Hehe inte chockad. och Söndagar..... kill me.. :D
    http://veronicabelgien.blogspot.be/

    SvaraRadera
  3. Jag kan i och för sig tycka att det är ganska skönt med en shoppingfri dag i veckan. Vi som familj hittar på andra saker på söndagar och ser till att vi har handlat allt på lördagen som vi behöver. Jag tycker att det är bisarrt att man inte kan köpa en vara i en öppen butik bara för att det är söndag...

    SvaraRadera