fredag 18 maj 2012

Rom

På den här bloggen händer det inte så mycket för tillfället. När jag började skriva för lite mer än 1,5 år sedan var det upptäckarlusten och behovet att kommunicera med gamla vänner som drev min skrivlust. Upptäckarlusten har jag kvar, men eftersom vårt liv alltmer normaliseras här så upplever jag att jag inte har så mycket att skriva om. En del av det som händer i mitt liv är också av sådan karaktär att det känns som att jag hänger ut andra människor om jag berättar om det och det vill jag inte. Behovet att kommunicera har jag fortfarande, men en blogg blir trots allt ganska mycket envägskommunikation.   Jag kommer att fortsätta att skriva, men för tillfället inte lika ofta som förut.

En bra sak med flytten till Bryssel för vår del var att vi fick en veckas lov i samband med Kristi Himmelfärdsdagen. Förra året åkte vi till Paris några dagar och i år åkte hela familjen till Rom. Vi fick tag på billiga flygbiljetter och hyrde en liten lägenhet i de gamla delarna av staden. Boendet låg så bra till att vi hade gångavstånd till de sevärdheter som vi ville besöka.

Vi kom fram till Rom i söndags kväll och lämnade väskorna i lägenheten och gick ut och köpte lite att äta. Det var ljummet och skönt ute även att klockan passerat nio. Det har vi saknat i Bryssel. Vi somnade ganska tidigt på kvällen och före nio i måndags morse satt vi på ett kafé och åt frukost. Vi smorde kråset med färskpressad apelsinjuice, italienskt kaffe och nybakade croissanter med lufttorkad skinka. Mätta och belåtna styrde vi stegen mot Peterskyrkan som var dagens första stopp. Efter en stunds köande kom vi in i denna gigantiska katolska kyrka. En imponerande byggnad med all konst och andra utsmyckningar. En annan sak som var imponerande var hur tyst och lugnt det var inne i kyrkan trots att det var mycket människor där. Vi gick ut och upptäckte, för sent, att vi kommit utanför avspärrningarna som gjorde att vi hade kunnat komma in i Sixtinska kapellet också. Kön var mycket längre än när vi stod i den tidigare så vi bestämde oss för att strunta i kapellet då och gå dit en annan dag. De två yngsta i sällskapet hade mycket spring i benen och vi drog oss till Trastevere där en god lunch avnjöts och fotbollströja inhandlades. Vi tog oss sedan därifrån via ett stort antal vindlande gator till Pantheon och förundrades över ännu ett mäktigt byggnadsverk. Jag skulle nog vilja påstå att det var än mer imponerande än Peterskyrka, med tanke på att det är så mycket äldre. Romarna var fantastiska med sin byggnadskonst. Efter att ha sett Fontana di Trevi och druckit resans dyraste läsk var vi trötta i fötterna efter dagens långa promenader.
I Peterskyrkan tittade man mycket i taket. Vilka fantastiska målningar!
Schweizergardet var på plats och vaktade Vatikanstaten. Jag gillar deras färgglada uniformer. 
Vilken mäktig kupol Pantheon har. 
Tisdag morgon inledde vi med att bege oss till Forum Romanum. När vi kom dit var det stängt och vi tyckte att det var lite synd att vi inte skulle få chansen att besöka denna historiska plats. Vi begav oss med bestämda steg mot Colosseum, som  även det var stängt. Där fick vi dock veta att det skulle öppna om en timme och vi ställde oss i den redan långa kön. Jag tycker inte om att stå i kö, men det det visade sig vara ett smart drag att ställa sig i kön. Vi kom in efter en timme och då var kön dubbelt så lång som när vi ställde oss i den. Ännu ett gigantiskt byggnadsverk bredde ut sig framför oss. Den yngste i sällskapet fick dock ett sammanbrott eftersom han inte fick köpa en gladiator i museishopen och vi köpte en hög med böcker och lämnade Colosseum för att äta lunch. Efter lunchen var galdiatorn i stort sett glömd och vi bestämde oss för att titta på lämningarna av Cirkus Maximus. Det visade sig att det inte fanns så mycket kvar att se av denna, en gång i tiden storslagna, arena. En bonus i detta sammanhang var dock att vi kunde komma in på Forum Romanum. Två trötta barn grät på vägen hem och ett nödvändigt stopp för en glass gav de unga herrarna krafterna tillbaka igen. Kokosglass var favoriten denna semester och det fanns ett avtal som följdes, minst två glassar om dagen om solen sken. Och solen sken varje dag, till barnens och föräldrarnas stora glädje.
Forum Romanum. 
Colosseum på utsidan...
...och insidan.
Onsdagen var barnens dag. Vi hade varit duktiga och betat av i stort sett alla de sevärdheter vi tänkt oss på måndag och tisdag. Dagens första mål blev, efter noggrant övervägande, en biograf med 4D. Eftersom jag blir åksjuk väldigt lätt hoppade jag över biobesöket och shoppade en stund istället. Det visade sig vara ett bra drag eftersom Johan hade mått lite illa under filmen. Dagens andra mål var parken vid Villa Borghese. Picknick skulle vi ha i parken. Maten fick vi dock njuta av på en kyrktrappa istället för i parken då den enda regnskuren under vår vistelse inträffade just när vi skulle äta. Efter att det slutat regna gick vi till parken. På plats där hyrde vi en fyrhjulig cykel och cyklade runt den stora parken. Efter avslutat parkbesök bar det av hemåt. Vi passade på att shoppa lite på vägen. Bland annat inköptes ett par nya fotbollsskor till Pontus i en av Romas sportaffärer. Lyckan var gjord. Kvällen tillbringade vi på en uteservering i Trastevere med god mat och barnen hittade en ny kompis, en taxvalp.
Villa Borghese i bakgrunden. Den fyrhjuliga cykeln var uppskattad av både vuxna och barn.
Med stor sannolikhet kommer vi att återvända till Rom när barnen blivit lite äldre. Jag hann aldrig tillbaka till Sixtinska kapellet och det vill jag gärna besöka. Barnen tyckte om staden och var duktiga på att gå och tyckte att det var spännande med alla gamla "stenhögar" vi tittade på. De uppskattade också menyn på restaurangerna och jag vet inte hur många pizzor de åt på tre dagar. Den italienska glassen fick toppbetyg och även kyparna på restaurangerna. Barnvänligt var ordet.

3 kommentarer:

  1. Det låter jättehärligt när du beskriver hur även barnen gillade Rom; jag blir alldeles avunds....FRISK på era italienska dagar :-)
    /RE-kollegan

    SvaraRadera
  2. Det var en riktigt bra semester. Det kändes som att vi hann med otroligt mycket den tiden vi var där. Vi hade förberett barnen lite innan vi åkte. Bland annat har de fått spela ett dataspel som din son säkert skulle gilla;) Jag tycker inte att det är för yngre barn, men min käre make spelar det gärna själv... Jag gissar att din dotter skulle uppskatta ett besök i Rom väldigt mycket. Vi hittade mycket billiga flygbiljetter med Brussels air, 200€ tillsammans för oss fyra . Håll utkik när de kör sina specialerbjudanden.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt! :)
    Hoppas värmen kommer till Bryssel nu snart också så att ni kan njuta av att sitta ute på kvällarna även där.

    SvaraRadera