onsdag 13 juli 2011

Skolavslutning, äventyrsbad och shopping

Sista arbetsveckan innan sommarlovet börjar. Som vanligt märktes det på skolan att lovet var nära. Lärarna blir stingsligare och tröttare för var dag som går. Betygen ska sättas och möten om barn som ska gå om ett år klaras av. I det här skolsystemet är det inte ovanligt att barn får gå om ett år. Det hänger kanske ihop med att de börjar i ettan redan vid sex års ålder och att många av dem har minst två språk att hålla ordning på.

I torsdags var det skolavslutning. Den hölls i en av sporthallarna. På läktaren satt lättrörda föräldrar och lyssnade på barnens skönsång. Barnen var mycket duktiga på att sjunga. Det hade de redan visat tidigare i samband med konserten i våras. Idas sommarvisa och Den blomstertid nu kommer stod bland annat på repertoaren. Efter all skönsång gick vi till Johans klassrum och fikade och hade betygsutdelning. Efter det hade barnen "vanlig" skoldag. Den hade mest inneburit att de hade lekt, myst och ätit kakor. Bra med lite nedvarvning inför sommarlovet.

Fredag var första lovdagen och jag överraskade barnen med att ta med dem på äventyrsbadet Oceade. Jag är inte speciellt förtjust i den typen av ställen och brukar kunna hitta bra ursäkter för att slippa att gå dit. Den här gången överträffade jag mig själv och var där i närmare fyra timmar, iförd bikini. Jag är inte något större fan av strandliv heller. Jag har inte blivit direkt begåvad med soltålig hud och tålamod att bara ligga och steka i solen. Man blir ju varm, svettig och röd och, framför allt, rastlös.

Lördag var en ganska effektiv dag. Vi har sorterade barnens kläder, tvättade bakade och städade skåp. Eftermiddagen tillbringades i centrum. Medan vi väntade på att Pär skulle dyka upp var vi i en alldeles för stor leksaksaffär...
Det här är halva övervåningen på leksaksaffären., med andra ord ca. 1/4 av den totala ytan. Den är gigantisk och det  finns allt man kan tänka sig i leskaksväg. Jag önskar mig en bekväm soffa och en kaffemaskin till föräldrarna i den här butiken. 
Sen lunch avnjöts på Pizza Hut och efter det försökte vi att köpa kostym till Pär på rean. Vi gav upp när vi fick veta att det skulle ta tio dagar för skräddaren att sy upp ett par byxor. Var det inte exceptionellt dålig service? Det brukar gå på en eller två dagar i de butiker som han brukar handla, men vi är ju i Belgien... Tomhänta tog vi oss fram genom folkmassorna och åkte istället till en lugnare del av staden och köpte en ny dammsugare. Nu ska det bli städa av!
Hur mycket folk som helst var på en av de största affärsgatorna i lördags.  Vi flydde hem till våra egna kvarter där det var lugnt och stilla. Alla andra var nog nere i centrum...
Veckans reflektion om Sverige vs Belgien handlar om offentliga toaletter. I Sverige kan det ibland vara ganska svårt att hitta en offentlig toalett. I Bryssel är det hyfsat lätt. Här betalar man ofta ca. 30 cent för sitt toalettbesök. Det gör man även i Sverige, men skillnaden är att det här sitter någon och tar emot pengarna. Denna någon ser också till att toaletterna städas och hålls fräscha. I Sverige ser man dessa personer enbart på de största tågstationerna. Jag undrar varför samma system inte finns  i Sverige. Vill ingen ha ett sådant jobb eller är det i samband med nedskärningar man har effektiviserat bort dessa arbetstillfällen? Jag bara undrar...

3 kommentarer:

  1. Nu är det du som får ge mig shoppingtips! Var sjutton har du hittat denna stora leksaksbutik? Var har den gömt sig under de två år jag bott här?

    SvaraRadera
  2. Le Grande Récré ligger vid De Brouckere. I samma galleria ligger Cecil, Tommy Hilfiger Denim och HM bl.a. Butiken är hur stor som helst och mina söner kan lätt tillbringa en timme där inne. Jag blir mest trött. Jag hänger inte med i allt prat om Star Wars, Bakugan och Bablades. Behöver du tips på vad pojkar i åldern 5-9 år gillar så är jag en hyfsad källa...

    SvaraRadera
  3. Ahhh! Den butiken har jag sett men trott att den är liten för den ser liten ut och alla andra leksaksbutiker är små här!

    SvaraRadera