onsdag 9 november 2011

Tjock engelska

Idag var det en stor dag för Pontus. Han hade sin första lektion i engelska. Nu ska han varje dag ha ett 30-minuterspass i sitt andraspråk. Lite tufft kan man tycka för någon som just har lärt sig att läsa på sitt modersmål. Jag har skrivit en del kritiska ord om skolsystemet, men när det gäller språkundervisningen tycker jag att den är mycket bra. De två första åren är det mycket lek inblandat och det är först i tredje klass som de får läxor. Vilken möjlighet att få lära sig ett andraspråk med sådan kontinuitet redan från första klass.

Anledningen till att de lär sig ett andraspråk redan i första klass är att de så småningom ska ta sin studentexamen, European Bacculerate, på det språket. På Europaskolan kan man välja mellan att ta sin BAC på engelska, franska eller tyska. Ingen omtanke utan baktanke med andra ord när det gäller språkundervisningen. Anledningen till att vi har valt engelska som andraspråk för barnen är att vi inte är säkra på hur länge vi kommer att stanna i Bryssel. Återvänder vi till Sverige inom några år så skulle våra barn ligga långt efter sina svenska klasskamrater i engelska om de hade ett annat andraspråk. En annan anledning är att vi ska kunna hjälpa dem med läxor o.dyl så småningom. Det kan jag inte om de är på franska, åtminstone inte i dagsläget...

Johan var nyfiken på vilken lärare Pontus hade i engelska idag. Pontus visste inte säkert vad hon hette. Johan bad honom att beskriva henne. Pontus säger följande, med stort allvar:
-Hon är ganska tjock. Hon har stora tuttar och rött hår.
Med hjälp av denna beskrivning kunde Johan tala om det rätta namnet på läraren. Johan log åt mig i smyg när Pontus gav sin beskrivning. Han är så stor att han förstår att det inte var någon "rumsren" beskrivning som Pontus gav. Tänk om en vuxen man hade beskrivit en överordnad på det sättet, då hade vi inte lett mot varandra i smyg....

8 kommentarer:

  1. Jag ler brett åt beskrivningen och kan omedelbart tänka mig en av två möjliga... ;-) För 'riktiga' nybörjare så är det utmärkt att få sjunga och ramsa sig fram i ettan och tvåan för att få ett bra insteg i språket. Som redan tvåspråkig avslöjas bristerna i systemet när det inte klarar av att tillgodose de barnen annat än när läraren själv väljer att gå utanför ramarna. Vi hade Sarah ritandes Union Jack i två års tid för en lärare som valde att inte... :-(

    SvaraRadera
  2. Dra på trissor! Jag kunde kommentera!! Lite synd bara att enda sättet att 'lura' blogger att acceptera min kommentar var att köra anonymt och inte med googleID och mitt bloggnamn :-( När jag har försökt med bloggnamnet (ungefär lika många gånger som Di Rupo har varit formateur...) så har jag fått felmeddelande från google varenda gång och så vips har mina fyndiga kommentarer varit borta. Måntro det har någonting med mitt bloggnamn att göra; Mumsiga Mamman?! ;-)

    SvaraRadera
  3. "Anonym": Självklart är det som du skriver och där har vi ännu en brist i systemet. Jag som tänkte att jag skulle vara positivt inställd idag. Igår funderade jag över varför man har utvecklingssamtal utan att barnen är delaktiga. Ok, jag behöver också utvecklas som förälder, men det är ju inte mig samtalet ska fokusera på;)

    Min egen erfarenhet av att kommentera på bloggar gör att jag börjar tro att det finns en slumpgenerator inblandad. Ibland fungerar det och ibland inte

    SvaraRadera
  4. Bra med nya språk när de är unga, det är lättare då. Sedan undrar jag om European Bacculerate är samma som International Bacculerate (IB) Exam? Troligtvis inte för varför två olika namn på samma sak...

    SvaraRadera
  5. Brysselkakan: IB och EB är inte samma sak. Jag kan inte redogöra ingående för skillnaderna, tyvärr. Det jag vet är att EB:n bygger på Europaskolans läroplan och den kan enbart tas på Europaskolorna. Det ställer ibland till problem för de som inte kan fullfölja sin EB vid en Europaskola. Jag pratade med en lärare på skolan vars nioåriga förordnade går ut snart. Hennes son hade ett år kvar till sin examen och hon var osäker på hur de skulle lösa det. I deras hemland finns ingen Europaskola och hon kan inte få förlängt förordnande. Blir hon lokalanställd är lönen sämre än i hennes hemland och de får svårt att klara sig på lönen här. Börjar hon arbeta på en annan internationell skola i Bryssel får sonen kanske inte ens gå kvar på skolan eftersom det krävs att en förälder jobbar inom EU för att få gå på Europaskolan. Skulle han ändå få gå kvar hade hon inte råd med terminsavgiften. Ett dilemma med andra ord. I hans fall hade det kanske varit bättre om han fått gå på en internationell skola och ta en IB istället. IB är en internationell examen och kan tas på alla de skolor som är anslutna till IB var de än ligger i världen. Men det visste du antagligen redan:) Jag vet också att IB har varit bättre på att "lobba" för sin utbildning och antalet platser som är vikta i en speciell kvotgrupp för dem vid lärosätena i Sverige, där har de som företräder Europaskolorna lämnat en del övrigt att önska... IB och EB påminner om varandra då det gäller utbudet av ämnen som man kan läsa.
    Ursäkta ett långt svar, men jag tror att jag fick fram vad jag ville;)

    SvaraRadera
  6. Ungefär som jag trodde då! Fördelen med IB är att det inte påverkar så mycket om du byter skola för det ska ju vara samma. Sedan stämmer ju inte alltid teori och verklighet! Men tanken är ju god!

    SvaraRadera
  7. Barn som har påbörjat sina studier på Europaskolan får också avsluta dem där. Däremot inte avgiftsfritt, men det är det ju heller inte på de internationella skolorna.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Eva: Det var det som var problemet för läraren jag talade med. Hon ville inte betala avgiften... I och för sig tycker jag att det är lite ansvarslöst av personen i fråga att inte ha tänkt på det tidigare. Hon har trots allt haft nio år på sig att ta reda på dessa saker. Vi har redan funderat på hur vi ska lösa vår äldste sons skolgång om vi stannar hela tiden som kontraktet medger. Jag är dock en "planeringsfacist" när det gäller sådant som ligger långt fram i tiden. Mitt behov av kontroll är ibland lite för stort...

    SvaraRadera